"We gaan terug naar de tijd van onbewerkte producten: zo puur en zuiver mogelijk"


Coronacrisis
Trends & innovaties

5 lessen over voedsel door voedseldeskundige Louise Fresco: Individualisering van voedsel door vooruitstrevende technologie

TIP: bekijk het interview met landbouw- en voedseldeskundige en voorzitter van de Raad van Bestuur van Wageningen University & Research. prof. dr. ir. Louise O. Fresco hier 

VAN ETEN WAT DE POT SCHAFT NAAR EEN PERSOONLIJK VOEDINGSPATROON

Er verandert veel op het gebied van voedsel. Waar we vroeger allemaal hetzelfde aten heeft de vooruitstrevend technologie er voor gezorgd dat we tegenwoordig meer weten over wat voeding met ons lichaam doet. De consument kan aan de hand van die kennis een persoonlijk voedingspatroon ontwikkelen dat goed is voor zijn of haar lichaam en levensstijl. Volgens Fresco leidt dat tot de ‘individualisering van voedsel’.

Les 1: Informatie is key. Bied de consument zoveel mogelijk informatie over jouw product, zowel online als offline.

LOKAAL OF GLOBAAL?

Door globalisering reist de mens en reist ons eten de hele wereld over. De Hollandse aardappel wordt al sinds de jaren ‘50 regelmatig vervangen door Surinaamse roti, de bal gehakt met jus door Japanse sushi met sojasaus. Tegelijkertijd zien we de laatste jaren een tegentrend waarbij juist lokaal voedsel in de spotlight staat. Het lijkt alsof de consument is gaan denken dat voedsel van dichtbij gezonder is voor de mens en voor het milieu. Toch is dat niet altijd waar. Een product van ver kan zomaar gezonder en beter voor de wereld zijn dan die van de boer om de hoek.

Les 2: Denk niet dat je hele assortiment uit lokale producten moet bestaan. Daag jezelf uit om te onderzoeken welke producten daadwerkelijk ‘het beste’ zijn en leg je gast of klant uit waarom dat zo is.

WEG MET HALVE WAARHEDEN: DE CONSUMENT HEEFT EEN INFORMATIE-LUST

Er heerst een groeiende informatie-lust: consumenten willen weten waar hun eten vandaan komt, hoe het is gemaakt, en door wie en welke logistieke reis het product heeft afgelegd. De producent komt daardoor niet meer weg met halve waarheden. Een groot bord met ‘biologisch’ boven de complete groente- en fruitafdeling wordt niet langer getolereerd. De consument verwacht een eerlijke en transparantie communicatie over de herkomst van wat hij eet.

Les 3: Je kunt als horecaondernemer met een gerust hart communiceren dat die grootmoeders stoofschotel die je op je kaart hebt staan wordt geserveerd met geïmporteerde frietjes. Zolang je maar niet beweert dat je een 100 procent lokale kaart hebt.

TERUG NAAR DE TIJD VAN ONBEWERKTE PRODUCTEN

Door de individualisering van voedsel, de globalisering, de groeiende informatie-lust en de groeiende vraag naar gezond eten is er volgens Fresco steeds meer behoefte aan ‘zuiver voedsel’. Voedsel zonder onnatuurlijke toevoegingen zoals suikers, E-nummers of vetten. Waar voedselproducenten het in de jaren ’80 de consument zo makkelijk mogelijk maakten door samengestelde maaltijden te produceren gaan we nu weer terug naar de tijd van daarvoor: de tijd van onbewerkte producten, zo puur en zuiver mogelijk.

Les 4: Check eens hoeveel van de producten die jij aanbiedt of produceert onnatuurlijke ingrediënten bevatten en ga op zoek naar passende alternatieven.

VERTEL VERHALEN, GEEN SPROOKJES

Als je als voedselproduct, horecaondernemer of retailer rekening houdt met bovenstaande punten, hoe kun je dat de consument dan ook nog duidelijk maken? Storytelling speelt daar volgens Fresco een belangrijke rol in. En dat is best een uitdaging. Wat er is al zoveel informatie beschikbaar en er wordt al zoveel geroepen, hoe kun je daar dan nog bovenuit steken met jouw verhaal? “Door jouw unieke waarden te blijven communiceren”, luidt het antwoord van Fresco. Onderstreep jouw eerlijkheid, openheid en authenticiteit en de consument zal je op den duur vinden en waarderen.

Les 5: Ontdek wat jouw bedrijf uniek maakt en vertel dat verhaal als jouw onderscheidende vermogen.

 

Bron: Foos Inspiration (Dit artikel verscheen in oktober 2018 in het digitale Food Inspiration magazine 'Go Social').

Gerelateerde artikels

Zo vind en bind je Generation Z
Het cv is passé

Anoniem rekruteren

Het cv is passé

5 min.
De bakstenen winkel herrijst

Retailexpert Els Breugelmans ziet geen Apocalyps

De bakstenen winkel herrijst

3 min.

Actueel

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy