We kopen alles online, behalve ons eten

Nieuws

10,67 miljoen euro hebben we vorig jaar uitgegeven op het internet. Een recordbedrag, vooral gespendeerd aan nieuwe kleren, media en speelgoed. Voor onze boodschappen geven we opvallend weinig online uit. Daar houdt de Belg vast aan de lokale supermarkt en de bakker.

In Het Nieuwsblad verscheen donderdag een artikel over het geld dat de consument uitgeeft op het internet: 10,67 miljoen euro! Dat is vijf procent meer dan het jaar daarvoor.

De consument koopt vooral kleding en media online. Voor de voeding prefereren de Belgen dan weer het klassieke supermarktbezoek. Gemiddeld deden we elf online aankopen voor een totaalbedrag van 1.273 euro. Opvallend: het aantal Belgen die online iets aankocht, is licht gedaald met 1 procent, naar 8,3 miljoen.

BeCommerce, dat jaarlijks onderzoek doet naar onze online activiteiten, spreekt van een ‘stabiele markt’: de laatste jaren is het aantal online shoppers bijna gelijk gebleven. Toch lijkt er nog een groot potentieel op de online markt. Slechts 18 procent van onze aankopen doen we online, een stijging van amper 1 procent. Voor vliegtuigtickets en hotelkamers ligt het percentage dan wel weer zeer hoog: op 90 procent.

Amper 8 procent van de Belgen die online shoppen, heeft al eens voeding online besteld. “Daar is nog veel groei­potentieel”, zegt Sofie Geeroms van BeCommerce. “De Belg koopt zijn eten nog niet online omdat de markt daar nog niet op inspeelt. De meeste winkels hebben wel een afhaalpunt, maar brengen de boodschappen nog niet tot bij de deur.

Luc Ardies van Buurtsuper.be: “Zelfs die 8 procent aandeel van online aankopen in de voedingsbranche lijkt me sterk overdreven. Alle andere studies spreken hooguit over 2 à 3%. Maar dat betekent niet dat wat niet is, ook niet kan komen…”

Volgens Buurtsuper.be moet de zelfstandige buurtsuper vooral inzetten op persoonlijk contact, winkelbeleving, lokale verankering en zijn klanten inspireren. Met andere woorden: alles waarvoor het online shoppen niet staat. “Ik ben er van overtuigd dat die positionering de buurtsuper ook sterk maakt in zijn concurrentiestrijd tegenover de grote discounts. Service en authenticiteit zullen dus sowieso cruciaal worden, of het online shoppen in de food retail zal doorbreken of niet”, besluit Ardies.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1469)

VLAM activiteitenverslag 2018

Nieuws

De buitenwereld kent VLAM vooral van de binnenlandse mediacampagnes voor consumenten. VLAM spreekt echter ook professionals aan: gezondheidswerkers, handelaars, winkeliers of horeca-uitbaters. Het promotiecentrum hecht steeds meer belang aan communicatie over duurzaamheid.
Lees meer ››

Wat met flexi-jobs na verkiezingen?

Nieuws

Wie minstens vier vijfde werkt of gepensioneerd is, mag een flexi-job uitoefen in de horeca, bij bakkers en slagers en in de kleinhandel. Sommige politieke partijen stellen het systeem van de flexi-jobs in vraag.
Lees meer ››