Welke impact zal prijzenslag hebben op kwaliteit?

Nieuws

In Het Laatste Nieuws staat een artikel over hoe de Belgische supermarkten reageren op de komst van Jumbo. Volgens Test Aankoop zouden een aantal prijzen die Jumbo hanteert goedkoper zijn dan de prijzen die ze zelf, net over de grens in Nederland, toepast. Er wordt niet verwacht dat de prijzen blijvend laag worden gehouden bij de bewuste referenties.

De Belgische supermarkten nemen naar eigen zeggen geen grote maatregelen. Colruyt heeft al een legertje van 120 mensen dat dag in dag uit bezig is met het in de gaten houden van prijzen bij de concurrentie. Zij zullen gewoon hun werk blijven doen. Ook Delhaize is niet van plan om het roer om te gooien. "Ook wij hebben price checkers die ons helpen bij het analyseren van de markt, maar wij volgen die niet blindelings", zegt woordvoerder Roel Dekelver. "Onze strategie focust op duurzaamheid, gezondheid en kwaliteit. De prijs is belangrijk, maar er is méér dan alleen dat. Gelukkig ziet de consument dat ook steeds vaker in."

Een prijzenoorlog lijkt aangebroken, maar lang kan die niet duren. De afgelopen vijf jaar werden de marges in de sector al gehalveerd, waardoor ze nu onder de 5% zitten, zo blijkt uit de jaarrekeningen van de supermarkten. Veel speling zit er dus niet meer op. Tenzij ze snoeien in hun kosten. Iets wat Colruyt vandaag al doet door de winkelinrichting heel basic te houden. Willen de winkels nog dieper gaan, dan moeten ze besparen op verwarming, etalages of ... personeel. De Nederlandse concurrenten - Jumbo, maar ook Albert Heijn - kunnen er soms wél nog een schepje bovenop doen omdat ze andere aankoopprijzen kunnen bedingen bij de distributeurs. Hun Belgische filialen genieten dan mee van de volumekorting.

Kunnen supermarkten de kwaliteit blijven garanderen als alles goedkoper moet? "Coca-Cola blijft natuurlijk Coca-Cola en Dash blijft Dash, maar het risico bestaat dat er binnenkort meer mayonaise in de garnaalsalade zit dan wat anders", zegt Test Aankoop. Voedingsexpert Patrick Mullie denkt er ook zo over. "Om de prijs te drukken, gaan ze bijvoorbeeld meer verzadigde vetten toevoegen of water. Charcuterie, kaas maar ook brood zijn zo makkelijk te manipuleren. Van een spotgoedkope kipfilet mag je geen wonderen verwachten, anders maak je jezelf iets wijs."

 

 

 

 

 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1863)

Steun de Winkelhier-campagne

Nieuws

8 miljard euro. Zoveel hebben we vorig jaar geïnvesteerd in het buitenland en niet in onze eigen samenleving. Investeer in jobs en mensen uit je buurt, niet in dozen uit het buitenland! Als Belgische ondernemer draag jij ook bij tot de doelen van de Winkelhier-campagne. Steun daarom deze actie en verspreid de boodschap.
Lees meer ››