Wie wint? Offline of online supermarkten?

Nieuws

In Nederland woedt al sinds een tijdje een discussie over de - al dan niet - stijgende onlineverkopen op vlak van food, en de impact hiervan op de klassieke supermarkt. Ook bij ons zien we regelmatig de ene studie de andere tegenspreken.

Volgens de ene betekent de online verkoop het naderende einde voor de fysieke winkel, een andere ziet niet of nauwelijks impact. RetailNews heeft al die tegenstrijdige berichten geanalyseerd.

Uiteraard zijn er verschillen te merken al naargelang men studies uitvoert over het aantal consumenten dat online shopt, dan wanneer men de omzetcijfers boekhoudkundig analyseert. Bovendien tonen ‘logischerwijze’ de studies van vastgoedbedrijven aan dat de fysieke supermarkt nauwelijks wordt bedreigd, terwijl internet bedrijven roepen dat supermarkten over tien jaar vrijwel overbodig zijn.

Waar vriend en vijand het wel over eens lijken, is de noodzaak aan verandering van de fysieke supermarkt. Jumbo CCO Colette Cloosterman-Van Eerd verklaarde eerder al in het Financieel Dagblad dat de traditionele supermarkt verdwijnt en vervangen zal worden door ontmoetingsplekken. Albert Heijn maakt ook niet voor niets de omslag naar ‘eet- en bezorgcentra’ en voormalig Plus-topman Jan Brouwer jaren terug al opmerkte dat ‘de traditionele groeibronnen van Nederlandse supermarkten zijn opgedroogd’ en eten en drinken in de winkel steeds belangrijker wordt. 

 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1654)