Wie wint? Offline of online supermarkten?


Volgens de ene betekent de online verkoop het naderende einde voor de fysieke winkel, een andere ziet niet of nauwelijks impact. RetailNews heeft al die tegenstrijdige berichten geanalyseerd.

Uiteraard zijn er verschillen te merken al naargelang men studies uitvoert over het aantal consumenten dat online shopt, dan wanneer men de omzetcijfers boekhoudkundig analyseert. Bovendien tonen ‘logischerwijze’ de studies van vastgoedbedrijven aan dat de fysieke supermarkt nauwelijks wordt bedreigd, terwijl internet bedrijven roepen dat supermarkten over tien jaar vrijwel overbodig zijn.

Waar vriend en vijand het wel over eens lijken, is de noodzaak aan verandering van de fysieke supermarkt. Jumbo CCO Colette Cloosterman-Van Eerd verklaarde eerder al in het Financieel Dagblad dat de traditionele supermarkt verdwijnt en vervangen zal worden door ontmoetingsplekken. Albert Heijn maakt ook niet voor niets de omslag naar ‘eet- en bezorgcentra’ en voormalig Plus-topman Jan Brouwer jaren terug al opmerkte dat ‘de traditionele groeibronnen van Nederlandse supermarkten zijn opgedroogd’ en eten en drinken in de winkel steeds belangrijker wordt. 

 

Gerelateerde artikels

Vlaams voedingsgedrag ontrafeld
Optreden tegen buurtbewoners die zich systematisch parkeren op jouw parking?
“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”

Actueel

Vlaams voedingsgedrag ontrafeld
Optreden tegen buurtbewoners die zich systematisch parkeren op jouw parking?
“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy