‘Winkelhiert’ u ook?


Als we willen dat handelszaken voor leven in onze straten en buurten blijven zorgen, dat ze mensen blijven tewerkstellen, dat ze topservice op wandelafstand blijven leveren, dat ze belastingen blijven betalen, waarmee heel wat publieke voorzieningen worden gefinancierd, dat ze lokale sportclubs en andere verenigingen blijven sponsoren, … dan zullen we allemaal meer moeten 'winkelhieren'.

Of anders gezegd: we moeten bij winkels van hier kopen, zowel in de fysieke winkels als online. Zolang het maar om winkels gaat die hier gevestigd zijn en hier iets (terug)geven aan onze samenleving. Want wat je hier uitgeeft, krijg je terug.

Dat is de kernboodschap van de 'Winkelhier'-campagne die UNIZO in juni lanceerde. Tegelijk moeten winkeliers zelf ook blijven investeren in hun aantrekkingskracht, met de hulp van UNIZO en de aangesloten sectororganisaties zoals Buurtsuper.be. De overheid moet van haar kant de omstandigheden creëren waarin een winkel runnen, lonend blijft.  

Meer dan 50% van de aankopen die de Belg online doet, gebeurt in het buitenland. 69% van de Belgen deden vorig jaar minstens één aankoop in het buitenland, tegenover gemiddeld 49% in de eurozone. Op jaarbasis verdwijnt op die manier maar liefst 8 miljard euro naar het buitenland, waarvan 5,5 miljard via webshops en de overige 2,5 miljard via fysieke grensaankopen.

Belgische gezinnen kunnen samen 1.785 extra jobs in de retail creëren door per jaar (slechts) 100 euro extra aan te kopen in Belgische, in plaats van buitenlandse winkels. Besteden ze elke maand 100 euro extra in eigen land, dan kunnen daarmee maar liefst 21.420 extra jobs worden gecreëerd (+ 8,4% t.o.v. de huidige 255.000 jobs). Met 2 euro (extra) besteding in Belgische winkels, per gezin, per dag, kunnen in een jaar 13.035 extra jobs worden gecreëerd.

Meer op www.unizo.be/winkelhier

 

 

 

Gerelateerde artikels

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt

Actueel

Oh, wat zijn die Hollanders slim!
"Winkelhiers zijn cruciaal voor onze economie"
Waarom Sam Vanderplancke (Carrefour Market Ekeren) Shopopop een no-brainer vindt
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy