Winkelketens waarschuwen voor zwarte tijden

Nieuws

In opdracht van Comeos, de organisatie van de winkelketens, onderzocht de ULB de evolutie binnen de retailsector. De totale winkeloppervlakte blijft toenemen maar de consumptie daalt. Daardoor nemen omzet en ­rendement per vierkante meter af.

Het aantal verkooppunten neemt wel af, maar de gemiddelde oppervlakte per winkel wordt groter, vooral in Vlaanderen, waar de gemiddelde winkeloppervlakte in tien jaar tijd met 53 vierkante meter steeg tot 259 vierkante meter.

Momenteel is er in heel België een totale verkoopoppervlakte van 18,8 miljoen. In tien jaar tijd verdwenen er 12.500 verkooppunten. "Jaarlijks komt er 0,5 procent vierkante meter bij, terwijl de omzet per vierkante meter jaarlijks met 0,7 procent daalt", waarschuwt Dominique Michel, de ceo van Comeos.

De daling van het aantal verkooppunten leidt tot meer leegstand, niet alleen in de ­steden maar ook in de rand. Michel roept de gemeenten op om een visie op de winkel­straten te ontwikkelen, in ­samenspraak met de gewesten. "Dan weten de handelaars vooraf of ze een kans maken om te mogen openen." Wie een vergunning aanvraagt, zou ook sneller groen of rood licht moeten krijgen. In Nederland duurt een vergunningsprocedure slechts 13 weken.

 

image001

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1989)

Varkensvlees on the road

Nieuws Productnieuws

20 maart vertrekt de VLAM 'foodtrucktour varkensvlees' opnieuw. Op parkings van supermarkten van verschillende ketens laat VLAM klanten kennismaken met de lekkernijen van het varken: mignonette, worst, varkenshaasje, buikspek en gehakt.
Lees meer ››

N.A.E.-assortiment bij Carrefour

Nieuws Productnieuws

Bij Carrefour vind je nu ook een selectie van de natuurlijke en vegan producten van N.A.E. De verzorgingsproducten van N.A.E. zijn biologisch gecertificeerd door ECOCERT en bevatten minimaal 97% natuurlijke ingrediënten en veganistische formules.
Lees meer ››