Mr. Georges, topkwaliteit in de supermarkt


Winkelopeningen
SuperMAG

Initiatiefnemer Lode Vande Vyvere brengt de top van de lokale en internationale voedingsketen naar de plaatselijke supermarkt. Zijn ‘handpicked quality food’-concept heeft bovendien een bepalend aandeel om van de supermarkt opnieuw de favoriete winkel van een breed publiek te maken. 

De pure ibericoham en pata negra, preparé van limousinrunderen, gedroogde entrecote, potjesvlees van Atelier Dierendonck, pecorino met tartufo, manchego met rozemarijn, het Antwerps Pikantje, camembert di bufala … Passeer je langs de uitnodigende togen van Mr. Georges, dan wacht je een ontdekkingsreis doorheen de regionale en internationale top van de voedingssector. De presentatie van al die verse, ambachtelijke producten onder één dak betekent voor de plaatselijke supermarkt een enorme meerwaarde. Bovendien verhoogt dit kwaliteitsconcept de belevingswaarde in de supermarkten aanzienlijk. Mensen schuiven aan de toog aan voor een proevertje en worden vervolgens door vakkundig en klantvriendelijk personeel begeleid doorheen het exclusieve assortiment.

Shop-in-shop
Elke supermarkt stelt zich de ambitie om bekend te staan als dé favoriete winkel van de regio. Daarvoor zijn diversificatie in het aanbod en innovatie in de beleving voor de klant belangrijke tools. Een shop-in-shopconcept omarmt beide facetten en is een handige aanvulling in het bereiken van die doelstelling. Dergelijke concepten als uitbater zelf exploiteren, betekent een aanzienlijke investering en verhoogde personeelskosten. Bovendien zijn ze – ten gevolge van groei en exclusiviteit – op termijn moeilijk beheersbaar. Een shop-in-shopconcept als externe toevoeging betekent daarentegen een duidelijke win-winsituatie. Zoals Mr. Georges, het concept van ondernemer Lode Vande Vyvere. 

De man maakte het voorbije jaar zowel in AD Delhaize Aalter als in AD Delhaize Heist van zijn ‘handpicked quality food’ een succesverhaal. “Een intensief zijproject genre Mr. Georges lanceren door en voor een enkele supermarkt is allesbehalve evident”, vertelt Vande Vyvere. “Moeilijk beheersbaar ook op lange termijn, door de hoge kosten en het intensieve werk boven op de corebusiness van de winkeluitbater. Nochtans toont marktonderzoek aan dat klanten vragende partij zijn voor verse producten van topkwaliteit. Vinden ze die niet in hun eigen supermarkt, dan moeten ze daarvoor naar concurrerende winkels of delicatessenzaken. Onze aanwezigheid houdt deze mensen in de eigen winkel en resulteert in een extra publiek dat op zoek is naar exclusieve en dagelijkse producten van topkwaliteit. Aan de andere kant bereiken wij dankzij de samenwerking met Delhaize-supermarkten snel de juiste doelgroepen.”

Win-winformule
Vande Vyvere wil met zijn concept vooral dat alle partijen tevreden zijn en spreekt over een duidelijke win-winformule. Enerzijds in het uitgebreide aanbod, anderzijds in het verhogen van de beleving. “We maken duidelijke afspraken met de zaakvoerders omtrent het assortiment en het gebruik van de infrastructuur. Zo vermijden we dubbelverkoop en kannibalisatie van het eigen assortiment. Zo onderzochten we of onze aanwezigheid invloed had op de verkoop van voorverpakte charcuterie en dat bleek niet het geval. Wat betreft omzet, mikken we op 6 tot 10% van de totaalomzet van de winkel. De uitbaters krijgen daarvan een bepaald percentage. Perfect meetbaar trouwens, aangezien we zelf niet afrekenen en iedereen langs de kassa van de supermarkt moet passeren. Dit bovendien zonder extra personeelskosten en dergelijke. Want het blijft een erg intensief concept waarvoor we per vestiging elf intensief opgeleide mensen tewerkstellen.

Authentiek en exclusief
Intensief in de exploitatie en intensief in de speurtocht naar smaakbommen. “Continu zijn we op zoek naar de beste producten om te integreren in onze shop. Daarvoor snuisteren we her en der doorheen lokale markten in de hoop unieke nicheproducten van topkwaliteit te ontdekken. Zo was ik onlangs in Engeland waar we een samenwerking opstartten met een lokale landbouwer en producent van ambachtelijke kazen.”

Het mag duidelijk zijn dat Mr. Georges heel wat meer omvat dan enkel en alleen producten van topkwaliteit in de vitrine plaatsen. Het gaat bij deze ‘foodies’ om het hele verhaal achter de producten en om die kennis vervolgens over te dragen aan de klanten. “Denk bijvoorbeeld aan de verfijnde ibericohammen. Op veel plaatsen te verkrijgen, maar niet altijd gaat het over het authentieke product. Er zijn heel wat afgeleide varianten die de naam iberico meedragen. Bij ons gaat het om pure ibericovarkens waarvan zowel de moeder als de vader van dit ras zijn. Deze varkens worden tijdens de Monte Nero (de periode oktober - januari) gevoed met eikels waardoor het gewicht in drie maanden tijd stijgt van 110 kilo tot 180 kilo. Enkel zo krijg je die ongeëvenaarde vette smaak in de ham.

Hetzelfde verhaal bij de pata negra die bij ons wordt gemaakt van het Iberische zwartpootvarken. Er zijn meerdere varkensrassen met zwarte poten waardoor ook hier heel wat varianten zijn. Daarom willen we, naast het aanbieden van topkwaliteit, de mensen met dergelijke verhalen ook informeren over de manier waarop wij ons onderscheiden.”

Favoriete supermarkt
Mr. Georges heeft een duidelijk aandeel in de profilering van de plaatselijke supermarkt als favoriete winkel van de regio, dit door de verregaande aandacht voor versheid, ambachtelijkheid en vriendelijkheid. “We hebben enerzijds topkazen en charcuterie van de hoogste kwaliteit, terwijl we anderzijds belegde broodjes, panini’s, pizza’s en tapas aanbieden. We hebben een eigen merk, menu’s voor de feestdagen en bereide gerechten op restaurantniveau. 80% van die gerechten maken we zelf en via samenwerkingen met ronkende namen als Atelier Dierendonck en het Italiaanse toprestaurant Il Trionfo.

Een tweede pijler in onze visie, naast de voeding, vormt de beleving. Mensen die aanschuiven aan onze toog bieden we proevertjes aan. Ze kunnen langskomen tijdens degustatiemomenten en workshops volgen van onder meer de kaasmeesters van l’Art du Fromage. Het idee achter onder meer Eataly, met intussen wereldwijd gesmaakte shops, en Whole Foods Market, dat vertegenwoordigd is in de VS en Londen, brengen we zo naar België. De goede samenwerking met, en vooral het succes in AD Delhaize Aalter en Heist, overtuigen mij ervan dat ook de Belgen steeds vaker op zoek gaan naar verse, ambachtelijke producten van topkwaliteit”, besluit Lode Vande Vyvere.

Gerelateerde artikels

“We staan voor een copernicaanse revolutie”
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.
In de bak met je vuilnis

Actueel

Netwerkavond speciaalzaken bij Duroc d'Olives
“We staan voor een copernicaanse revolutie”
Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy