Vernieuwde AD Delhaize in Belgrade


Winkelopeningen
SuperMAG

Aangenaam winkelen
De nieuwe AD Delhaize in Belgrade, vlak bij provinciehoofdstad Namen, opende begin November de deuren. De winkel werd volledig ingericht volgens het nieuwe supermarktconcept van Delhaize. De winkeloppervlakte werd ook stevig uitgebreid, van 1.200 naar 1.600 m2. En om de klanten beter en sneller te bedienen kwam er ook een extra kassa. Acht kassiers helpen je er nu om je boodschappen vlot uit te checken.

Bij het binnenkomen in de vernieuwde winkel wordt het ons meteen duidelijk: de AD Delhaize Belgrade is een supermarkt waar het aangenaam is om te winkelen. Meteen valt ook het enorm uitgebreide assortiment van de winkel op. Maar liefst 18.000 producten vind je in de rekken van deze AD. Met in elk rayon een ruime keuze aan bioproducten. Klanten vinden er ook een uitgebreid traiteuraanbod met kant-en-klare gerechten, kwalitatieve charcuterie, gevogelte, een grote keuze aan vis en schaaldieren en vegetarische specialiteiten.

Last minute
“We waren eigenlijk al volop bezig met onze verbouwingen,” zegt Luc, “toen we in juni hoorden dat Delhaize bezig was met een nieuw supermarktconcept. We hebben niet geaarzeld en meteen alles omgegooid om het nieuwe concept volledig te integreren. Alles was zeer last minute dus.” Nu kan Luc wel lachen om de enorme uitdaging waar ze op dat moment voor stonden. Maar hij geeft ook wel toe dat, wanneer je je winkel vijf weken moet sluiten, het geen sinecure is om de klanten opnieuw voor je zaak te winnen. Gelukkig appreciëren de klanten de nieuwe look en kende de winkel een vliegende start. “De eerste week hadden we meteen de helft meer omzet. Daarna stabiliseert dat cijfer zich uiteraard. Maar we blijven wél goeie reacties van de klanten horen.”

Vers, verser, verst
Het nieuwe concept van Delhaize legt de nadruk op gemakkelijk winkelen en verse voeding. En met resultaat. “We zien toch wel een belangrijke meerverkoop voor wat betreft de rayons met verse voeding. Ook de traiteurafdeling en het vers vlees, het brood en de visafdeling lopen goed”, bevestigt ook echtgenote en zaakvoerder Nathalie. In het zogenaamde ‘on-the-go’ rayon, vooraan in de winkel, vind je lekkere kant-en-klare salads maar je kunt er ook je eigen gezonde lunch samenstellen. Enkele van de producten komen van de populaire en gezonde foodketen Foodmaker. Je vind er ook een apero-corner met lekkere aperitiefoplossingen. De kassa’s staan vlakbij, zodat snelle shoppers hun lunch, aperitief of diner kunnen oppikken en dan de winkel weer vlot verlaten.

Wijnassortiment
En voor wie dorst krijgt van al dat lekkers, heft deze AD ook een antwoord. “We hebben altijd goed bekend gestaan om ons grote assortiment van wijn”, zegt Luc. “Delhaize is hier trouwens al jaren specialist in en in onze nieuwe winkel wordt die troef nog beter uitgespeeld.” Bij het binnenkomen passeer je dan ook langs een indrukwekkend wijnaanbod. “8 tot 9% van onze omzet gaat naar de wijnen. In de feestperiode is dat zelfs 15%. We investeren dan ook veel in wijnopleidingen en degustaties. Want die sterkte willen we zo veel mogelijk uitspelen.”

Investeren in personeel
De ervaren ondernemer weet dat investeren in je personeel sowieso belangrijk is. “We hebben nu een 30-tal medewerkers. Het is de laatste twee jaar toch wel opvallend moeilijker geworden om mensen te vinden. Vroeger kregen we elke week wel minstens één spontane sollicitatie binnen. Nu moeten we veel meer inspanningen doen om goeie mensen te vinden.”

Daarom wordt er veel aandacht gegeven aan opleiding en vorming. Volgens Luc is dat met name belangrijk wanneer je meer de nadruk legt op verse voeding en A.O.C.-producten (appellation d’origine contrôlée) producten waarvan we in de winkel ook een mooi aanbod vinden. “Dan heb je goeie mensen nodig die met die producten overweg kunnen. En die ook advies kunnen geven rond herkomst, bewaring en hoe je de producten kunt consumeren.” Daarnaast werd er ook stevig geïnvesteerd in het comfort van het personeel met een nieuwe rokersruimte, een goed uitgeruste refter enz.

Uitdagingen

De zelfstandige supermarktuitbater staat voor heel wat uitdagingen. Dat weet Luc, die zelf ook twee supermarkten leidt, als geen ander. “We zien steeds vaker klanten die in de winkel producten en prijzen vergelijken met de smartphone in de hand. Hoe boks je daar tegenop? Door zelf goed in te zetten op online promotie, denk ik. We doen dat dan ook. Maar nog veel te weinig.” “Anderzijds”, besluit Luc, “blijven je winkel, je aanbod en je personeel toch je beste promotie.” En wat dat betreft doen de uitbaters van de AD Delhaize Belgrade in ieder geval een prima job.

Gerelateerde artikels

“We staan voor een copernicaanse revolutie”
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.
In de bak met je vuilnis

Actueel

Inspiratiereis Zuid-Afrika: Kaapstad, Stellenbosch en Kapama Private Game Reserve
Netwerkavond speciaalzaken bij Duroc d'Olives
“We staan voor een copernicaanse revolutie”
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy