Buurtsuper.be en de andere bij UNIZO aangesloten sectorfederaties Vinum et Spiritus en de Federatie van Belgische Drankenhandelaars zijn bezorgd over de verregaande reikwijdte en toepassing van de nieuwe wetgeving die op komst is rond alcoholreclame.
Lees hieronder onze reactie.
Het ontwerp-Koninklijk Besluit wil naast een verbod op reclame gericht naar minderjarigen ook een nieuwe verplichte gezondheidswaarschuwing opleggen. De praktische uitvoering hiervan is nog niet gekend.
De organisaties benadrukken dat ze overheidsinitiatieven om consumenten te behoeden voor alcoholmisbruik ondersteunen. Het probleem is echter dat het ontwerp KB van minister Vandenbroucke geen duidelijk beeld geeft over hoe de concrete uitwerking van de nieuwe wetgeving zal gebeuren. Vooral de verplichte gezondheidsmededeling die voor alle vormen van reclame verplicht zou worden, zorgt voor onrust.
"De verplichte mededeling waarvan sprake in het ontwerp-KB is nog te bepalen door bevoegd minister Vandenbroucke, zowel qua tekst als vorm. Hoe dit zal gebeuren heeft wel zeer grote gevolgen voor de sectoren. Het is onrustwekkend dat men niet weet waarmee men expliciet instemt bij dit Koninklijk Besluit. Dergelijke maatregelen opleggen die gevolgen hebben voor verschillende sectoren verdient duidelijkheid', klinkt het bij de organisaties.
In België bestaat reeds het Convenant inzake reclame voor en marketing van alcoholhoudende dranken. Dit convenant is het resultaat van een positieve samenwerking tussen alle stakeholders. Het bepaalt onder andere dat reclame, naargelang de vorm, telkens de educatieve slogan "Ons vakmanschap drink je met verstand", "Bier met liefde gebrouwen drink je met verstand" of "Bier drink je met verstand" bevat.
In plaats van een nieuwe wetgeving willen de organisaties dit convenant in samenspraak met de Minister van Volksgezondheid aanpassen.