Buurtsuper.be over de nieuwe strategie voor Delhaize

Nieuws

In De Tijd verscheen vanmorgen een artikel waarin Dick Boer aankondigt dat Ahold Delhaize nieuwe plannen zal uitrollen om de prijsperceptie van het enseigne te verbeteren. Buurtsuper.be maakt zich zorgen over de winst van de zelfstandige aangeslotenen.

Het plan moet komen van het Delhaize-team onder leiding van Piesvaux en in nauwe samenwerking met Wouter Kolk, die naast CEO van Albert Heijn, ook de verantwoordelijke van alle Benelux-operaties van Ahold Delhaize is.

Bedoeling is om de succesfactoren van Albert Heijn over te nemen, aldus de Nederlandse topman. 'We willen meer innovatie in de winkels brengen, waardoor de klanten een betere winkelervaring hebben. We willen ook werken aan de perceptie over de verhouding tussen prijzen en kwaliteit', zegt Boer in het artikel van De Tijd. De afgelopen maanden heeft Delhaize in België reeds nieuwe promoties gelanceerd om de perceptie over prijs aan te scherpen. Bedoeling is om dat verder te doen. Promoties van het genre "1+1 gratis” en de meer recente 'peanutsweken' waarbij 60 producten een week lang 99 cent worden geprijsd, zullen dus verder worden uitgerold en frequenter plaatsvinden.

Buurtsuper.be maakt zich zorgen over de impact van de gratis-politiek van Delhaize op de winst. Luc Ardies: “Voor zelfstandige supermarkten is een gezonde marge en winst van primordiaal belang. Onze leden moeten nu reserves aanleggen om de noodzakelijke winkeltransformaties de komende jaren te kunnen financieren. Boer heeft gelijk dat er meer winkelbeleving moet komen, maar dit zal sowieso extra geld kosten voor onze zelfstandige aangeslotenen”. 

Buurtsuper.be merkte reeds eerder dit jaar op dat het trouwens lang niet zeker is dat het gratis weggeven van producten tot een omzetstijging zou leiden. Volgens de laatste resultaten van Delhaize is, door producten gratis weg te geven, de bedrijfswinst van supermarktketen Delhaize fors gedaald. In het volledige boekjaar 2017 daalde de bedrijfswinst van de Belgische keten Delhaize met 9,1 procent naar 110 miljoen euro, maar de omzet steeg niet (4,9 miljard euro), volgens De Tijd, die de jaarcijfers inkeek: “Met kortingen van het genre '1+1 gratis' wil Delhaize klanten weglokken bij concurrenten als Lidl, Aldi en Colruyt. Dat is nodig, want al jaren slaagt de keten er amper in om meer te verkopen. Die aanpak werkt voorlopig matig. In het vierde kwartaal steeg de omzet met 0,8 procent naar 1,3 miljard euro” schrijft De Tijd.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1477)