HEMA heeft een conflict met franchisenemers over de rekening van de webwinkel, maar ook retailers als Albert Heijn en Bruna verschenen in het verleden om die reden voor de rechter. Het blijkt moeilijk om aanvullende afspraken te maken op franchisecontracten, onder meer omdat online verkopen lang niet altijd winstgevend zijn. Daarnaast is het niet altijd duidelijk hoeveel omzet de webwinkel wegneemt bij de winkelier.
Volgens het artikel in RetailTrends zijn duidelijke afspraken met oog voor de belangen van beide partijen de enige oplossing. Zo geeft Simon Lévelt, een gespecialiseerde winkelformule die koffie en thee verkoopt, haar aangesloten franchisenemers een deel van de vergoeding als een klant uit zijn postcodegebied iets bestelt. “Het blijft een uitdaging om de ondernemers positief over online verkoop te krijgen, de kansen te zien en clicks en bricks te omarmen”, zei mede-eigenaar Mikkel Levelt daarover tegen RetailTrends. Volgens Buurtsuper.be moet er ook in België over e-commerce dringend overleg worden georganiseerd, tussen franchisegevers en -nemers. Luc Ardies van Buurtsuper.be: “Zonder evenwichtige afspraken rond online bestellingen in de wingebieden van de franchisenemers, blijft bij hen ongerustheid en onzekerheid knagen aan de opportuniteiten die e-commerce te bieden heeft."