Buurtsuper.be organiseerde donderdag, samen met het ‘Innovatiesteunpunt Korte Keten’ (Boerenbond en Landelijke Gilden) een ontmoeting tussen zelfstandige supermarkten en lokale producenten. Doel is om meer lokale en authentieke producten aan te bieden in de supermarkt.
“De consument heeft hoe langer hoe meer interesse in lokale, authentieke producten. In die context investeren al heel wat landbouwers in een zogenaamde ‘hoeveverkoop’. Maar voor die boeren is dat een investering die specifieke kennis en heel wat tijd en geld kost. Voor de buurtsupers, die die kennis en de nodige mogelijkheden wél hebben, is dit dan ook gemiste kans,” zegt Luc Ardies, directeur van Buurtsuper.be. “Met dit initiatief willen we die lokale producten gewoon in de supermarkten aanbieden.”
Maar het project heeft nog enkele andere doelstellingen. “Met de verkoop van lokale producten kunnen buurtsupers meer de nadruk leggen op hun lokale verankering en authenticiteit. Zo kunnen ze zich duidelijker profileren tegenover de onpersoonlijke e-commerce en discount supermarkten,” aldus Luc Ardies. “Daarnaast willen zij er op die manier ook voor zorgen dat de plaatselijke boeren en kleinschalige producenten de aandacht krijgen die ze verdienen. Korte keten staat bovendien voor een kleinere ecologische voetafdruk. Dit is een niet onbelangrijk gegeven, gelet op de actualiteit. En last but not least zal het initiatief beide partijen meer marge opleveren.”
De aanwezige buurtsupers en producenten hebben zich geconnecteerd via een Whats App groep (Boeren & Buurtsupers @Antwerpen). Meer weten of ook geïnteresseerd? Neem contact op via info@buurtsuper.be