Carrefour topman Gersdorff over de ommekeer in 2020

Nieuws

In De Tijd van afgelopen weekend stond een artikel over Carrefour en een interview met topman Gersdorff. De analyse van De Tijd is dat, ondanks een zware herstructurering en de bijbehorende marketingcampagne, de verkoop in de Belgische Carrefour-supermarkten blijft dalen.

Geoffroy Gersdorff beseft dat Carrefour overeind moet blijven in een markt die 'extreem, extreem moeilijk' is. Over de sluiting van de Carrefour in Pelt: "Uit onze grondige kosten-batenanalyse bleek dat een winkel op deze locatie niet meer voldoende rendabel is." Is wat in Pelt gebeurde maar een anekdote of wordt Carrefour ook in de rest van het land het eerste slachtoffer van de strijd tussen de supermarkten?

Van de befaamde 'één miljoen klanten die je elke dag moet verdienen' uit de reclameslogan van voorganger GB, blijven er twintig jaar later 700.000 over. Vooral Colruyt, Lidl en Albert Heijn pikken klanten weg. De verkoop van Carrefour loopt al jaren terug. In het voorbije kwartaal daalde de omzet opnieuw, met 2,8 procent. Sinds januari is er een terugval van 1,6 procent. En dat is op vergelijkbare basis, door gesloten winkels zoals die in Pelt uit de berekening weg te filteren.

Gersdorff belooft een ommekeer in 2020. Die moet komen van de grote herstructurering die Carrefour pas doorvoerde. Vier grote hypermarkten werden kleinere supermarkten, één hypermarkt ging dicht en zo'n 1.000 jobs zijn verdwenen. "Ook op het hoofdkantoor", zegt de directeur. "Onze bovenste twee verdiepingen staan nu leeg." Het bedrijf werkt sinds kort efficiënter, zegt Gersdorff. Dat en het feit dat de rest van het herstelplan nog niet volledig is doorgevoerd, verklaart volgens Gersdorff waarom de omzet blijft dalen.

Het grote probleem van Carrefour zijn de hypermarkten. Die zijn goed voor zowat de helft van de omzet. Maar van de veertig grote winkels in de rand van de stad draait de helft met verlies. "Mensen rijden niet langer een halfuur naar de grote supermarkten", zegt ook Gino Van Ossel, een winkelexpert van Vlerick Business School. "Meer dan ooit winkelen ze bij de supermarkt in hun buurt." De hypermarkt is volgens hem een aflopend verhaal.

Gersdorff gelooft wel in de toekomst van de hypermarkt. "Als we ons werk goed doen, zullen onze veertig hypermarkten er ook op lange termijn nog zijn. Al worden ze kleiner. Van Carrefour wordt wel eens gezegd dat het 'stuck in the middle' is. Ook de prijs is belangrijk. Je moet niet kiezen tussen of prijs of kwaliteit. Het voorbije jaar hebben we de prijs van 2.000 artikelen verlaagd."

Momenteel voert Carrefour reclame voor een prijsverlaging op 1.000 producten. Om minder afhankelijk te worden van de hypermarkten, wil Carrefour kleinere supermarkten en buurtwinkels blijven openen. "Elk jaar zo'n dertig", zegt Gersdorff. Al zijn daar ook verhuizingen bij. Vorig jaar opende Carrefour netto acht nieuwe winkels. "Er zijn nog plaatsen in België waar we nog niet voldoende vertegenwoordigd zijn."

"Dat klopt", zegt Pieter-Jan Desmet van Retailsonar, een bedrijf dat via data berekent waar ketens het best winkels openen. "Voor hypermarkten is er volgens ons geen plaats meer. Voor Market-supermarkten is er zo goed als geen plaats meer. Wel nog voor Express-buurtwinkels. Belgen wonen erg versnipperd. Daardoor is in dorpskernen nog plaats voor buurtwinkels."

"Met die buurtwinkels in dorpen, maar ook in de stad loopt Carrefour voorop", zegt Van Ossel. Sommige waarnemers vinden dat Carrefour overdreven heeft met zijn buurtwinkels.

"Carrefour heeft die markt te snel willen inpikken", zegt Luc Ardies van Buurtsuper.be, de supermarktorganisatie van UNIZO. "In zijn ijver heeft het er geopend op slechte locaties, waardoor veel Express-winkels niet rendabel zijn en zelfs failliet gaan." 

"Dat klopt", zegt ook Van Ossel. "Maar dat is het probleem van de zelfstandigen die ze uitbaten." In ieder geval is het niet makkelijk voor Carrefour om de omzet van de grote hypermarkten te verhuizen naar kleinere supermarkten en buurtwinkels. "Carrefour investeert ook in webwinkels voor voeding, maar dat stelt - net zoals bij de andere ketens - relatief weinig voor qua omzet."

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1863)

Steun de Winkelhier-campagne

Nieuws

8 miljard euro. Zoveel hebben we vorig jaar geïnvesteerd in het buitenland en niet in onze eigen samenleving. Investeer in jobs en mensen uit je buurt, niet in dozen uit het buitenland! Als Belgische ondernemer draag jij ook bij tot de doelen van de Winkelhier-campagne. Steun daarom deze actie en verspreid de boodschap.
Lees meer ››