Centrales over retail ontwikkelingen in 2018

Nieuws

2018 is nog niet zo lang van start gegaan en we merken dat we een innovatief jaar voor ons hebben. De vijf centrales Carrefour, Alvo, Lambrechts, Colruyt Retail Partners Group en Delhaize gunnen ons een blik in hun visie over trends zoals e-commerce en blurring. Waarop spelen zij in en hoe ze de toekomst van het digitale gebeuren verder evolueren?

De centrales buigen zich alvast over het aspect e-commerce. Hoe zal e-commerce zich in België de komende jaren ontwikkelen?

Arlette Ghijsels, marketing manager van Colruyt Retails Partners Group: “Deze ontwikkeling zal zich verder doorzetten, met een hoge snelheid in non food en near food maar ook in food, weliswaar op een trager tempo.”

Baptiste van Outryve, Director PR & Corporate Communication van Carrefour: “De consument begeeft zich steeds meer online en heeft zijn verwachtingspatroon hieraan ook aangepast. Hij maakt daarbij steeds minder een onderscheid tussen de klantenproposities die hij online als in de winkel vindt en geniet. De omnichannel aanpak die Carrefour al meerdere jaren hanteert, komt hem daar tegemoet en is een garantie op de toekomst.”

Manu Suffeleers, commercieel directeur van Lambrechts: Het feit is dat in België bij benadering nog steeds maar 1% van het volume via dit kanaal wordt verkocht. Een groei zal er ontegensprekelijk komen, maar wanneer en in welke mate?”

Jan Pelgrims, directeur van Alvo: “Wij komen nog niet tot aan de enkels van het e-commerce niveau in landen zoals China. We mogen niet vergeten dat we met ongelijke wapens vechten: loonkost en bevolkingsdichtheid in de steden. Met ons landelijk karakter, onze werksteden die ’s avonds leeglopen, onze bijna even lange files, maar zonder alternatief voor fiets- en bromfietsleveringen, kunnen wij nooit dezelfde service leveren, en laat dat nu net het onderliggend doel zijn van de E-besteller: goederen thuis geleverd krijgen aan een correcte prijs, zonder enige moeite, en op een ogenblik dat het hém past, en niet wanneer een bol.com chauffeur denkt te kunnen arriveren. Logistiek en loonkost blijven onze grootste bottlenecks in dit gebeuren.”

 De volledige visie van de vijf centrales verneem je in het februarinummer van Buurtsuper.be, snel weer in aantocht!

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1193)

Aangekondigde controleactie FAVV in Sint-Truiden

Nieuws

Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) voert van zaterdag 20 oktober tot en met zaterdag 27 oktober 2018 een controleactie uit in Sint-Truiden. Hierbij worden alle ondernemers die actief zijn in de voedselketen gecontroleerd.
Lees meer ››

Groeiende e-commerce: wees je bewust van toegevoegde waarde

Nieuws

In de ‘Tijd’ van afgelopen weekend verscheen een artikel over grote bedrijven die met online verkoop starten en hierbij hun klanten & winkels ‘bypassen’. Zowel in de lingerie- als verzekeringssector blijkt de online verkoop, waarbij bedrijven rechtstreeks de consument aanspreken, aanleiding te geven tot een moeilijke evenwichtsoefening.
Lees meer ››