Colruyt opent 7 nieuwe supermarkten in Frankrijk
Vorig jaar gingen zeven nieuwe winkels open. Voor dit jaar staan er zes in de steigers. Door het stijgende aantal winkels moet Colruyt zijn lokale magazijnen vergroten. "We bouwen een nieuw distributiecentrum, waardoor onze capaciteit verdubbelt. Daarnaast vervangen we ons te klein geworden kantoor door een nieuwbouw", aldus Hofman.
Voor Colruyt is de expansie in Frankrijk een manier om minder afhankelijk te worden van de verzadigde Belgische thuismarkt. Frankrijk tekent al voor 8,2 procent van de omzet van Colruyt. De rest belandt in Belgische en Luxemburgse kassa's. Beursanalisten vragen zich af of Colruyt in Frankrijk winst kan maken. De Belgische groep heeft volgens hen veel te weinig winkels om een vuist te maken tegen grote spelers als Carrefour, E.Leclerc en Intermarché. Door zijn kleine schaal kan Colruyt zijn Franse klanten niet de allerlaagste prijs beloven. En het is net die laagsteprijsgarantie die in België de succesformule van Colruyt is. "Netto maken de winkels geen winst," erkent Hofman. Het is niet duidelijk wanneer dat wel zal zijn, maar nog volgens hem "is sinds twee jaar de ebitda (winst voor afschrijvingen) wel positief."