CUBZZ, moeiteloos mee het verschil maken


SuperMAG

Dat moment waarop je beseft dat je je leven moet omgooien en iets gaan betekenen. Dat moment had Wouter Cauwenbergh vijf jaar geleden. De beelden van het verdronken Syrische jongetje Aylan, dat aanspoelt op het strand van het Turkse Bodrum, laten niemand onberoerd. Maar voor Wouter is het de aanleiding om zijn job op te geven en CUBZZ op te richten. “Ik was op dat moment ook voor de derde keer vader geworden,” vertelt Wouter, “en besefte dat als ik de best mogelijke vader voor mijn dochter en zoontjes wilde zijn, ik iets moest veranderen.” Het ‘Mobile School’-project van Arnoud Raskin, dat onderwijs biedt aan straatkinderen, had hem eerder al erg geïnspireerd. Het stond dus vast dat hij ‘iets’ voor kinderen zou doen.

Projecten met impact
CUBZZ begint klein met een (soja)chocomelk. Daarna volgen koekjes, thee, koffie, brood ... De bedoeling is dat het assortiment verder uitbreidt. “De producten van CUBZZ zijn qua prijs en kwaliteit even goed als elk ander A-merk. Wat radicaal verschilt, is de manier waarop de winst wordt verdeeld. Die wordt niet opgepot voor aandeelhouders, maar gaat naar projecten die het leven van kinderen effectief verbeteren.” CUBZZ stelt twee belangrijke voorwaarden aan de projecten die het steunt: ze moeten impact hebben op kinderen én bewijzen dat ze de middelen efficiënt besteden. Momenteel zijn dat initiatieven van SOS Kinderdorpen, Netwerk Tegen (kinder)Armoede en de Rode Neuzen Dag. Binnenkort komt daar nog een project rond schoolfacturen bij. “15% van de kinderen in ons land leeft in armoede. Ze hebben op bij de start van het schooljaar niet het nodige schoolmateriaal. Dat vind ik echt hartverscheurend. We gaan er nu voor zorgen dat op 1 september 1470 jongeren dat materiaal wél zullen hebben. We beginnen klein, maar het initiatief moet groeien. De uiteindelijke bedoeling is om alle kinderen in elke Belgische school en alle leveranciers voor schoolmateriaal te betrekken.”

Gigantisch
Wouter, die zijn eigen spaarcenten in de opstart van CUBZZ stak, wil niet dat CUBZZ blijft werken volgens een gesubsidieerd model. Op dit moment is dat wel zo, omdat de volumes te klein zijn. “Ik wil dat CUBZZ gigantisch wordt. Ik ben niet vijf jaar geleden begonnen met iets dat tot het einde der tijden enkel kan bestaan dankzij goodwill of gratis hulp. Want dan kan je het geld beter rechtreeks geven.”

CUBZZ moet een merk worden waar consumenten echt naar op zoek gaan of, zoals Wouter het zelf zegt, ‘in de harten van de mensen kruipt’. Als ex-marketingmanager bij een groot voedingsconcern weet hij hoe je in het hoofd van de mensen kunt geraken. “Dat kan door veel reclame te maken. Maar wil je een plekje in het hart van je klant verdienen, dan moet je producten aanbieden die mensen echt aanspreken en iets doen wat mensen ‘raakt’. Je moet een doel hebben dat veel verder gaat dan ‘producten’ verkopen. Enkel dan worden de vraag en rotaties van de producten groter en wordt het voor alle supermarkten interessant om CUBZZ aan te bieden. Het resultaat? Een sneeuwbal die niet meer te stoppen zal zijn en waarmee we met z’n allen voor heel wat kinderen de wereld zullen veranderen.”

Ambassadeurs
CUBZZ heeft vandaag vooral ambassadeurs nodig: consumenten, bedrijven, organisaties, mensen met een groot netwerk, en supermarktuitbaters zoals Werner Verhoeven van Carrefour Express Battel in Mechelen. Hij zet zijn schouders mee onder CUBZZ door de producten een prominente plaats te geven in zijn winkel. “Ik weet dat de opportuniteitskost van die plaats momenteel nog veel groter is dan wat de producten hem opbrengen. Maar hij wil iets bijdragen, iets waardevols doen in de buurt waar hij actief is. En dat kan hij via CUBZZ.” De essentie van CUBZZ is volgens Wouter dan ook de kans voor elk individu om elke dag moeiteloos het verschil te maken. “Het enige wat je moet doen is kiezen: kiezen voor een gewone koffie of kiezen voor een product van CUBZZ waarmee je echt iets waardevols doet.”

Rode Neuzen
Dit najaar krijgt CUBZZ een grote mediacampagne op VTM in het kader van de Rode Neuzen Dag. Er loopt dan ook een brede socialmediacampagne. Beide zullen CUBZZ een enorme boost geven. Volgens Wouter dus het moment voor supermarkten om de producten uit te testen en aan te bieden in hun winkel! Ook interesse in CUBZZ voor jouw buurtsuper? Of wil je een CUBZZ-display tijdens de Rode Neuzen-actie in je winkel? Zorg er dan voor dat jouw centrale zijn schouders mee onder CUBZZ zet! Of neem contact op met Wouter via CUBZZ@CUBZZ.be of check het project op www.CUBZZ.be

Gerelateerde artikels

Diversiteit in de rekken én in de kantine
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy