Leen Dierick stelt parlementaire vraag over buurtsupermarkten en PostPunten

Nieuws

Buurtsuper.be krijgt steeds meer klachten binnen van haar leden die een PostPunt uitbaten. Na deze problematiek in het nieuws te brengen, stelde parlementslid Leen Dierick daarom over deze kwestie een parlementaire vraag aan Vice-Eerste Minister Alexander De Croo, ook bevoegd voor de Post.

Omwille van de stijgende e-commerce en het aantal te verzenden pakjes, moeten velen onder de buurtsupers minstens het equivalent van een fulltime bediende inzetten. Sinds het najaar van 2017 heeft bpost echter de vergoedingen per te behandelen pakje verlaagd. Buurtsuper.be heeft deze problematiek in het nieuws gebracht, nadat bpost tot 2x toe een gesprek hierover uitstelde en zelfs weigerde.
 
Leen Dierick duidde in haar parlementaire vraag op de service-verplichtingen waaraan bpost gebonden is en de belangrijke rol die de PostPunten spelen in gemeentes waar er geen postkantoor meer is. Het parlementslid merkte op dat de betrokken buurtsupermarkten, naast de pakjesdiensten, ook nog de klassieke postactiviteiten moeten beheren. Hierdoor klopt bij velen het totale kostenplaatje niet langer: buurtsupermarkten beheren geen PostPunt om winst te maken, maar anderzijds moeten de kosten wel gedekt worden. Zij vreest dat meerdere buurtsupermarkten & PostPunten zullen afhaken en dat hierdoor de dienstverlening van bpost in de problemen kan komen. 

Vice-Eerste Minister De Croo stelde tot nu toe geen verontrustende daling van het aantal PostPunten vast: op 31 december 2017 waren er 674 postpunten (in de afgelopen 5 jaar schommelde het aantal postpunten lichtjes ronde de 675). Hij beseft echter dat door de sterke groei van de e-commerce en de pakjesactiviteiten de werkdruk bij de partners verhoogt. Vandaar dat bpost moet focussen op het permanent verbeteren en vergemakkelijken van verzendings- en ontvangstprocedures in de postpunten. Deze verbeteringen moeten resulteren in een belangrijke tijdbesparing voor de postpunt-partner. Alexander De Croo noemde enkele voorbeelden: de introductie van de draagbare en draadloze scanner, de invoering een nieuwe en efficiëntere klasseermethode en de vereenvoudiging van de afhaalprocedure. Sommige postpunten signaleren ten slotte ook een tekort aan opslagruimte. bpost werkt in dit verband aan een instrument om meer rekening te kunnen houden met de capaciteit van het postpunt en om het volume beter over de postpunten te verspreiden.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1366)

3 nieuwe smaken van Maytea

Nieuws Productnieuws

Het ijstheeassortiment MayTea combineert authenticiteit met natuurlijkheid. Aan het begin van het nieuwe lenteseizoen wordt het gamma uitgebreid met drie nieuwe smaken: Zwarte Thee van braambessen- en bosbessenmaak, Groene Thee met jasmijnsmaak en Groene thee met yuzu- en citrussmaak.
Lees meer ››

Bescherm je tegen cybercriminelen!

Nieuws

Buurtsuper.be hoort steeds meer klachten van leden over cybercriminaliteit. Deze relatief nieuwe vorm van criminaliteit kan grote gevolgen hebben voor je bedrijf. Met deze cyberscan en -kit kan je je nu beter beschermen.
Lees meer ››