Mismatch arbeidsmarkt minder bij buurtsupers

Nieuws

Vorig jaar kwamen er op de Belgische arbeidsmarkt netto 62 000 jobs bij en ook dit jaar worden 60 000 bijkomende banen verwacht. Dat blijkt uit een rapport van de Hoge Raad voor Werkgelegenheid.

Door die jobcreatie steeg de werkgelegenheidsgraad in 2018 tot 69,7 procent en daalde de werkloosheidsgraad tot 6 procent. Dit heeft te maken met de taxshift en de indexsprong waarmee de regering afgelopen jaren de aanval op de hoge loonkosten heeft ingezet. De maatregelen rond flexibilisering van de arbeidsmarkt hebben daar ook toe bijgedragen.

Maar in 2020 en 2021 zal de jobcreatie nog maar half zo groot zijn. De bevolking op arbeidsleeftijd neemt af en werklozen hebben niet het juiste profiel om de vacatures in te vullen. Die asymmetrie tussen vraag en aanbod leidt tot krapte op de arbeidsmarkt en minder potentieel om jobs te creëren. De mismatch zou volgens experten de jobcreatie doen vertragen. Te weinig mensen uit kansengroepen vinden de weg naar de arbeidsmarkt. Bij jongeren, 55-plussers, personen met een migratieachtergrond en vrouwen is de participatiegraad volgens de Hoge Raad nog altijd te laag.

Buurtsuper.be heeft onlangs een ledenenquête uitgevoerd waaruit blijkt dat de detailhandel een uitstekende arbeidsmarkt vormt voor deze categorie van werkzoekenden. De werkgevers eisen geen diploma’s of ervaring, enkel de attitude van de kandidaten wordt onder de loep genomen bij aanwerving en zorgt ervoor dat heel wat mensen die elders geen kans krijgen in onze sector wél aan de bak kunnen komen.

 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1694)

Plastic kassazakjes: engagementen sector gaan verder dan wet

Nieuws

Sinds juni van dit jaar is het Vlaams verbod op het gratis verdelen van plastic kassazakjes officieel van kracht. Strikt wettelijk gezien mogen winkels hun voorraden nog uitdelen tot het einde van dit jaar. UNIZO, Buurtsuper.be en Comeos roepen hun leden nu echter al op om geen plastic zakjes meer te verdelen aan de kassa.
Lees meer ››

Medewerkers in buurtsupers maken het verschil

Nieuws

Al 55 jaar staat Christiane Goossens (76) - ‘madame Goossens’ voor collega’s en klanten - in Aalst achter de supermarktkassa. Het is voor medewerkers zoals Christiane, dat Buurtsuper.be dit jaar het personeel centraal zet tijdens haar imagocampagne.
Lees meer ››