Nederlandse franchise groep Jumbo zet Belgische retailmarkt onder druk


Het aandeel van de Belgische supermarktgroep Colruyt heeft gisteren een klap van 5 procent gekregen. Dit blijkt uit een analistenrapport van het beurshuis Exane BNP Paribas. De aanleiding voor die ‘daling’ zijn de plannen van de Nederlandse supermarktketen Jumbo om vanaf 2019 winkels te openen in België. Peter Isaac, die jarenlang operationeel directeur van Lidl België was, wordt de nieuwe CEO van de Belgische tak van Jumbo.

Harde cijfers
Sinds 19 juni was het aandeel van Colruyt nog met 15 procent gestegen naar een niveau dat het al twee jaar niet meer gehaald had. Nochtans hadden waarnemers rekening gehouden met een winstdaling, omdat de concurrentie met vooral Lidl en Aldi toeneemt. Maar in het tweede deel van het boekjaar 2017 was de concurrentie minder hard, zei Colruyt een maand geleden. Bovendien groeide het marktaandeel tot 31,8 procent, waardoor Colruyt de populairste supermarktketen van België is. De Nederlanders van Jumbo drukken de belegger nu dus met de neus op de feiten: de tijd van matige concurrentie en stijgende winstmarges is voorbij voor Colruyt. 

De laagste prijs?
Colruyt zal het effect harder voelen dan de concurrentie omdat Jumbo en Colruyt op elkaar lijken. Want net als Colruyt belooft Jumbo zijn klanten de laagste prijs. Maar Jumbo gaat wel minder ver dan Colruyt. Anders dan de Belgische keten verlaagt Jumbo zijn prijs niet als een budgetketen zoals Action producten goedkoper aanbiedt. Jumbo verlaagt zijn prijzen ook niet als pakweg Albert Heijn een tijdelijke promotie geeft. Colruyt belooft altijd de laagste prijs, ook als concurrenten tijdelijke kortingen geven.

Groot aanbod
Jumbo kan zijn producten inkopen in Nederland, waar de prijzen lager liggen. Colruyt kan niet anders dan haar prijzen te verlagen als Jumbo met lagere prijzen uitpakt. Jumbo kan Colruyt niet alleen pijn doen met lage prijzen, maar ook met zijn aanbod. Colruyt houdt zijn aanbod namelijk zo klein mogelijk. Jumbo pakt dan weer uit met een groot aanbod, inclusief bereide maaltijden.

Franchise
Makkelijk zal de intrede van Jumbo echter niet zijn. België telt al veel supermarkten, waardoor goede locaties vinden geen sinecure is. Gino Van Ossel, marketinghoogleraar bij de Vlerick Business School, schrijft dat Jumbo wellicht een beroep zal doen op zelfstandige winkeliers, die Jumbo-winkels zullen uitbaten onder franchise.

'Maar ook dat is niet evident', zegt Van Ossel. 'Albert Heijn wou in België in grote mate een beroep doen op franchisenemers, maar die bleken minder bereid dan verwacht om over te stappen van Delhaize, Carrefour of Spar naar Albert Heijn. Daardoor moesten de Nederlanders veel eigen winkels openen.” Overigens moet niet alleen Colruyt op zijn hoede zijn voor Jumbo. Ook Delhaize en Carrefour zullen extra concurrentie ondervinden. Aldi en Lidl zullen een Belgische intrede van Jumbo het minste voelen. “Jumbo staat in Nederland bekend als een goedkope keten, maar het is geen budgetketen zoals Lidl en Aldi.”

Bronvermelding: De Tijd

Gerelateerde artikels

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy