Prijsverschillen met buitenlandse supermarkten kleiner dan gedacht

Nieuws

In de Trends stond een artikel van Johan Van Gompel, senior economist bij KBC over de prijsverschillen tussen Belgische supermarkten en die in onze buurlanden. Zijn analyse is dat de verschillen wellicht kleiner zijn, omdat er in België veel meer kortingsbonnen worden uitgedeeld.

Van Gompel stelt bovendien dat het moeilijk is om een goede vergelijking te maken: “Eurostat (Europees agentschap dat statistieken verzamelt, nvdr ) werkt met geaggregeerde cijfers, die bijvoorbeeld geen rekening houden met een ander consumptiepatroon. De studie van het Prijzenobservatorium focust enkel op supermarkten. In die studies zie je wel een duidelijk prijsverschil met het buitenland voor de goederen die Belgen traditioneel in de supermarkt kopen. Het kan zijn dat die kloof wat verkleind is, door de hogere concurrentie."

"Maar die studies slaan nog niet op de meest recente jaren. Hier worden veel kortingen onrechtstreeks toegekend, met bonnen en klantenkaarten. Het kan dus zijn dat België minder duur is om te winkelen dan wat de officiële cijfers laten uitschijnen. Die kortingen zijn niet weerspiegeld in de statistieken, maar de grootte van dat effect is moeilijk vast te stellen. Volgens mij kiezen supermarkten voor bonnen om op een subtiele manier aan prijsdiscriminatie te doen. Blijkbaar zijn veel Belgen niet zo prijsgevoelig en hechten ze veel meer belang aan kwaliteit en een aangenamere winkel. Mensen willen bijvoorbeeld wat meer betalen op zondag in een winkel in de buurt. Maar supermarkten moeten tegelijk een prijsgevoelig publiek tevreden houden en daarom kiezen ze voor bonnen."

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1863)

Steun de Winkelhier-campagne

Nieuws

8 miljard euro. Zoveel hebben we vorig jaar geïnvesteerd in het buitenland en niet in onze eigen samenleving. Investeer in jobs en mensen uit je buurt, niet in dozen uit het buitenland! Als Belgische ondernemer draag jij ook bij tot de doelen van de Winkelhier-campagne. Steun daarom deze actie en verspreid de boodschap.
Lees meer ››