Prijzenslag supermarktketens bedreigt rendabiliteit zelfstandige aangeslotenen

Nieuws

Buurtsuper.be organiseerde een grootscheepse rendabiliteitsanalyse bij 370 zelfstandige supermarkten. Zowel omzet als winst zijn in 2014 tot en met 2016 gestegen. De franchisetandem tussen grote retailers en de aangesloten zelfstandige supermarkten heeft de afgelopen 20 jaar in onze retail zijn vruchten afgeworpen. Maar vandaag dreigt de onderlinge prijsconcurrentie de rendabiliteit van de buurtsupers aan te tasten” waarschuwt Luc Ardies van Buurtsuper.be.

Buurtsuper.be gaf opdracht aan een onafhankelijk finance bureau (Genea) om bij de Nationale Bank 370 balansen van de buurtsupermarkten in België te onderzoeken. Het gaat doorgaans over franchisenemers die aangesloten zijn bij AH Delhaize, Carrefour en Retail Partners Colruyt Group. De evolutie over de laatste 3 afgesloten boekjaren (2014 – 2016) is over de hele lijn positief: de omzet groeide netto met 4,34% en de handelsmarge met 7,66%, maar de kosten van ‘Diverse Diensten & Goederen’ vlakken de groei brutomarge af tot iets minder dan 4%. De stabilisatie van de personeelskosten heeft niet alleen meer tewerkstelling opgeleverd, maar laat de uiteindelijke winst van het boekjaar 2016 met meer dan 10% groeien. Spijts deze positieve evolutie is nog altijd 1 op 6 zelfstandige supermarkten in Vlaanderen en 1 op 5 in België verlieslatend.

Franchisecentrales moeten specifieke troeven buurtsupers uitspelen

De gemiddelde buurtsuper had in 2016 een operationele winst van 191.517 euro en een nettowinst van 126.778 euro. Luc Ardies van Buurtsuper.be: “Je moet er rekening mee houden dat een eigenaar hiervan jaarlijks 50.000 euro opzij moet zetten voor onderhoud van koeltogen, enz... Op die manier blijft er dan zo’n 76.000 euro over om te sparen voor toekomstige investeringen. Als je weet dat een belangrijke winkel remodeling 1 tot 1,5 miljoen kost, is die provisie te kleinVandaag koopt slechts 1% van de Belgen verse voeding online, maar internetgiganten als Amazon en Alibaba kijken met begerige ogen naar de Europese retailmarkt. Om zich te profileren tegenover rationele beweegredenen zoals het gemak van online bestellen en thuisbelevering, ruime keuze en goedkope prijs, zullen de buurtsupermarkten zich vooral moeten onderscheiden door emotionele waarden, zoals winkelbeleving, persoonlijke benadering en authenticiteit. Naast een aparte balie voor de afhaling van online bestellingen, zal vooral moeten worden geïnvesteerd in een grotere en aantrekkelijke versafdeling. Maar dit kost veel geld en hun franchisegevers moeten meewillen in dat emo-verhaal. Ze moeten de voordelen van hun eigen schaalgrootte combineren met de lokale authenticiteit van hun aangesloten buurtsupermarkten. 20 jaar geleden hebben de grote enseignes onze zelfstandigen gered. Vandaag lijkt door het succes van de buurtsuper precies het omgekeerde te gebeuren. Hopelijk kunnen we de volgende 20 jaar de ideale combinatie vinden. Maar dan mogen de grote retailers niet de poten van hun stoel afzagen, waarop ze vandaag nog rekenen om te groeien en winst te maken", besluit Buurtsuper.be zijn analyse.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1080)