Tewerkstelling in buurtsuper stijgt met 20%


Er werken 18.587 winkelbedienden in 1.552 zelfstandige supermarkten (AD en Proxy Delhaize, Carrefour Market en Express, Spar en Alvo). Dit is een forse stijging tegenover 2009 (toen werkten 15.528 werknemers in 1.191 zelfstandige supermarkten). Meer dan de helft van de werknemers (52%) werkt in Vlaanderen, 11% in Brussel en 37% in Wallonië. Het gaat vooral om vrouwen (72%), de gemiddelde leeftijd van de winkelbediende is 39 jaar. 59% werkt voltijd, 41% op deeltijdse basis. Er zijn ook nog eens ca. 7.500 losse medewerkers (jobstudenten en interim). Het aantal vaste en voltijdse medewerkers - tov de losse medewerkers - ligt in België wel hoger dan in andere landen (cfr. Nederland).

Match met laaggeschoolde werkzoekenden
73% van de medewerkers is laaggeschoold (46% behaalde een lager secundair niveau en 27% heeft geen diploma). Maar de werkgevers vinden gemotiveerde werknemers belangrijker dan kandidaten met een (hoger) diploma of werkervaring. Opvallend: 87% van de werkgevers rekruteert uit de eigen of nabijgelegen gemeenten. Iets meer dan de helft van de vacatures (56%) wordt onmiddellijk ingevuld. Een job in de buurtsuper lijkt dus een ideale match met laaggeschoolde werkzoekenden.

Job met sociale contacten
Wat vinden supermarktmedewerkers leuk aan hun job? Het trainingscenter van Buurtsuper.be, de cvba PMO, heeft dit tijdens haar personeelsopleidingen de afgelopen jaren onderzocht. De sociale behoeften zijn de voornaamste drijfveer voor een job in de retail. 68% kiest vor de job omwille van de toffe teamgeest. 45% noemt de collega’s zelfs vrienden(innen) en 42% verwijst ook naar de (sociale) klantencontacten. Opvallend is dat 44% dankbaar is voor de job kans die ze krijgen, “Ik had geen ervaring en was door andere bedrijven te oud bevonden.”

Inspiratie van de fysieke buurtsuper
Welke impact zal de evolutie van online shoppen en thuisbelevering hebben op het profiel van de winkelbediende? Worden kassiers vervangen door geautomatiseerde check-outs? Luc Ardies van Buurtsuper.be: “Hoe meer e-commerce en automatisering doordringt in de sector, hoe meer de consument op bepaalde momenten zal kiezen voor het persoonlijk onthaal en de inspiratie bij de fysieke buurtsuper. Denk bijvoorbeeld maar aan de veelgestelde vraag: "Wat eten we vandaag?”. Het belang van gedreven winkelpersoneel zal hierdoor alleen maar toenemen. Onze sector biedt niet alleen mooie kansen voor diegenen die elders moeilijk aan de bak komen, maar vooral voor mensen die van sociaal contact houden."

Buurtsuper.be lanceerde dit bericht naar aanleiding van de start van haar imagocampagne 'Samen bouwen een aan superbuurt', voor meer info check www.superbuurt.be

Gerelateerde artikels

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.

Actueel

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf
VDAB Jobbeurs Verkoop & Horeca
Daarom ben ik lid

Kurt Van Turnhout, Alvo Supermarkt Nagels

Daarom ben ik lid

2 min.
cover-van-supermag-feb2024-hr.jpg

Super
MAG 1

SuperMAG nr. 1
Februari 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy