Veel reactie op ‘1+2 gratis’ actie

Nieuws

Buurtsuper.be reageerde deze week verontrust over de ‘1+2 gratis’ promotie actie bij Albert Heijn. Heel wat media pikten onze reactie op. Bekijk hier een overzicht van alle nieuwsartikels die verschenen naar aanleiding van onze actie.

Klik hier voor een overzicht van alle nieuwsartikels.

Herbeluister via volgende link ook het interview met Luc Ardies bij 'De Wereld Vandaag' op Radio 1: https://soundcloud.com/user-987862593/dewereldvandaag/s-OUGrk

Lees hieronder het originele persbericht: 

Buurtsuper.be vraagt onderzoek aan Economische Inspectie

Buurtsuper.be, de UNIZO organisatie van de zelfstandige supermarkten, is zeer verontrust over de ‘1+2 gratis’ promotie actie bij Albert Heijn. De organisatie vraagt aan de Economische Inspectie om een onderzoek in te stellen op basis van het wettelijk verbod op de verkoop met verlies. Buurtsuper.be klaagt eveneens de ratrace aan die momenteel woedt in de voedingssector.

‘1+2 gratis’ schaadt onze hele economie
Albert Heijn pakte uit met een nooit eerder geziene ‘1+2 gratis’ actie. De Nederlandse multinational gebruikt deze destructieve strategie om zo snel als mogelijk marktaandeel te verwerven. Buurtsuper.be vraagt de Economische Inspectie om de actie te onderzoeken. In België is de verkoop met verlies immers wettelijk verboden.

Volgens Buurtsuper.be lijdt de sector onder een ruimer probleem: “Andere retailers zullen zeker een antwoord willen geven op deze promotieactie. Het gevolg is een ratrace die schadelijk zal zijn voor de hele economie”, zegt Luc Ardies, directeur van Buurtsuper.be.

Buurtsuper.be toonde met haar rendabiliteitsanalyse vorige maand nog aan dat de winstmarges bij zelfstandige supermarkten fors zijn gedaald. “Maar dit soort acties benadeelt niet alleen de zelfstandige detailhandel, maar evenzeer complete retailsector en zelfs de hele voedingsketen tot en met de landbouwers.”

Volgens Buurtsuper.be zal deze ratrace een impact hebben op de tewerkstelling en verwacht dat de margekrimp voedingsbedrijven ertoe zal aanzetten om minder te investeren in innovatie. Dat leidt uiteindelijk tot een algemeen kwaliteitsverlies van onze voeding.

“Dit gaat niet alleen over de kleine zelfstandige die benadeeld wordt door de multinational. Net op een moment dat de voedingssector nood heeft aan extra middelen om de vele toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden (digitalisering, investeringen in milieubesparende maatregelen,…) leidt dit soort promotieacties één van de belangrijkste Belgische sectoren naar de vernieling”, besluit Ardies.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1415)

Plezier op het werk, werkt!

Nieuws PMO Opleidingen

Hoe hoog is het plezier bij jouw medewerkers? Tijdens de Dag van de Medewerker zet je ze misschien extra in de bloemen, maar gelukkige medewerkers zijn het hele jaar door belangrijk. Ze bepalen immers of jouw buurtsuper succesvol is!
Lees meer ››

Nieuwe blauwe zak

Nieuws

Op 1 april 2019 zijn de eerste intercommunales Verko et IDM van start gegaan met de nieuwe en uitgebreide ‘blauwe zak’. Deze laat nu ook plastic verpakkingen toe die vroeger werden geweigerd zoals botervlootjes, yoghurt potjes,…
Lees meer ››