Frankrijk wil krimpflatie aanpakken

3 min.

Belangenbehartiging

De Standaard meldt dat vanaf 1 juli supermarkten in Frankrijk hun klanten er - gedurende twee maanden - duidelijk moeten op wijzen wanneer de inhoud van een verpakking is verminderd. In afwachting van strengere Europese wetgeving neemt Frankrijk als eerste EU-lidstaat actie tegen de zogenaamde 'krimpflatie'.

Vanaf 1 juli zullen alle supermarkten bij onze zuiderburen duidelijke mededelingen in hun schappen moeten plaatsen om klanten te waarschuwen voor producten waarvan de hoeveelheden in de verpakking recent zijn verminderd. Heel wat grote merken en supermarkten in Frankrijk zijn de voorbije jaren al door consumentenorganisaties op krimpflatie betrapt, van Carrefour en Findus tot Lay's en Lipton Ice Tea. Dat bleef niet zonder gevolgen.

Carrefour nam zelf al het initiatief voor een etiket op merkproducten wanneer er sprake is van krimpflatie. Maar de overige supermarkten in Frankrijk zijn allesbehalve blij met de strenge maatregel die afgelopen vrijdag door Olivia Grégoire (Renaissance), staatssecretaris voor Verantwoordelijke Economie, werd aangekondigd.

Hun voorbehoud hangt samen met de eis om de waarschuwing in de schappen minstens twee maanden lang aan te houden. Een gemiddelde hypermarkt in Frankrijk telt zo'n 25.000 productlabels. Die telkens gedurende twee maanden aanpassen, is volgens de voedingsdistributeurs “een titanenwerk”. Ze voeren aan dat de consument nu al correct wordt geïnformeerd over de prijs per kilo en dat het in wezen om een beperkt fenomeen gaat. Slechts in 0,2 procent van het aanbod zou krimpflatie ooit toegepast zijn.

“Ik vrees dat de maatregel zeer moeilijk in de praktijk te brengen zal zijn”, waarschuwde Dominique Schelcher, de baas van supermarktketen Système U. “Het is de producent die weet dat zijn verpakking is verkleind, dat zijn recept is gewijzigd.” Michel Edouard Leclerc, eigenaar van de gelijknamige Franse supermarktketen, zat dit weekend op dezelfde lijn. “Het is aan de fabrikant om dat duidelijk op de verpakking te schrijven, niet aan de supermarktketens”, schreef hij op X.

Staatssecretaris Grégoire reageerde en zei dat ze uiteindelijk zelf ook graag wil dat fabrikanten die taak op zich nemen. Dat zal volgens haar wellicht volgend jaar op Europees niveau worden geregeld, naar aanleiding van de geplande aanpassing van de Europese consumentenwetgeving voor de voedingsindustrie. Maar zo lang wil de Franse regering niet wachten.

 

De rompslomp voor de supermarkten zou niet te overzien zijn. Bovendien wacht men beter af wat er op Europees niveau hierover wordt beslist.

Luc Ardies, Buurtsuper.be

Ook Duitsland wil trouwens met een nieuwe verpakkingswet optreden tegen verborgen prijsverhogingen in de supermarkten. Het wetsvoorstel daarrond is nog in de maak.

Ook in België denkt de regering na over maatregelen. Buurtsuper.be en UNIZO zijn tegen zo’n maatregel om dezelfde redenen als de Franse supermarkten aanhalen: op elke verpakking staat de prijs per kg, liter, enz. reeds aangegeven. "Op die manier kan de consument al controleren wat er wordt betaald voor een product", aldus Luc Ardies van Buurtusper.be. "De rompslomp voor de supermarkten zou niet te overzien zijn. Bovendien wacht men beter af wat er op Europees niveau hierover wordt beslist. Dit om dubbel werk te vermijden mocht men zonder die Richtlijn al eerder nationale maatregelen nemen."

Gerelateerde artikels

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Buurtsuper.be reageert in Trends en op Kanaal Z op stuntpromoties
Nieuwe franchisewet beschermt zelfstandige supermarkten tegen onevenwichtige contracten

Actueel

Iconische en ongeëvenaarde trappistenbieren
Week van Hoogstraten

4 tem 12 mei 2024

Week van Hoogstraten

3 min.
1 op 7 Nederlanders rijdt tenminste half uur om voor goedkopere boodschappen
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy