Het cv is passé

5 min.

Personeel
Trends & innovaties

In de pers verscheen onlangs een interessant interview met Anouk Lagae, CEO van Accent Interim. Ze heeft het onder andere over het nut en belang van ‘anoniem rekruteren’. Lagae bewees al meerdere malen een vernieuwende visie te hebben op de arbeidsmarkt en de manier waarop we als werkgevers én werknemers hiermee moeten omgaan. 

Lees het artikel hieronder. 

De rekruteringswereld is in volle transformatie, aangedreven door de nijpende krapte op de arbeidsmarkt. Als eerste speler in België introduceerde Accent op 1 februari 2023 anoniem rekruteren, na een succesvol proefproject eind 2021. Waarom is anoniem rekruteren zo belangrijk? Anouk Lagae, CEO van Accent Interim: “We willen elk talent een kans geven, terwijl we zien dat een hele groep competente mensen zelfs geen kans krijgt op een eerste sollicitatiegesprek. Dat zijn heel waardevolle mensen. Tegelijk is er de war for talent, waardoor bedrijven geen mensen vinden. Dat klopt niet.”

"Mensen krijgen dan de kans om toch naar dat sollicitatiegesprek te gaan. Daar kunnen ze hun levensverhaal doen, hun motivatie en goesting tonen. De nood is nu zo groot geworden en de war for talent zo schrijnend dat het ons de moed heeft gegeven dat te doen. Er blijven te veel mensen op de bank zitten. Voor klanten werken we met een geanonimiseerd cv, maar wij legden de lat nog hoger. Voor ons is het cv echt passé. Iedereen die dat wil, kan bij ons solliciteren. Wij vragen geen cv, we willen enkel een naam of initialen, een gsm-nummer en een e-mailadres. Daarna vragen we je online een test te doen, die nagaat of je bij onze bedrijfscultuur past. Bij een goed resultaat kan iemand op gesprek komen."

Wij vragen geen cv, we willen enkel een naam of initialen, een gsm-nummer en een e-mailadres. Daarna vragen we om online een test te doen.

Een bedrijf moet bereid zijn om te investeren in opleiding

"Wij geloven dat elke persoon kan worden ingezet, zolang hij de juiste waarden heeft en bij onze cultuur past. Door geen cv meer te vragen hebben wij bijna dubbel zoveel aanmeldingen op onze website. Dat betekent wel dat je als bedrijf bereid moet zijn te investeren in training en ontwikkeling. De maatschappij evolueert zo snel dat het wel een wervelwind lijkt. Maar ons onderwijssysteem is een trage tanker. Het is nu al dweilen met de kraan open."

"Wij krijgen van de scholen niet voldoende juist opgeleide mensen. Je kunt daarover klagen en zagen, maar wij willen het heft in handen nemen door te investeren in opleiding. Je kunt blijven zoeken naar mensen met zoveel jaar ervaring, je zal ze niet vinden. De jobmarkt verandert. Vooral het gedrag van de jongeren is anders, maar je ziet het ook bij de ouderen. Bedrijven moeten zich heruitvinden om daarop in te spelen, de trend is niet meer te stoppen."

"Voor de planning van bedrijven is dat een nachtmerrie. We hebben bijvoorbeeld een app, NowJobs, voor bedrijven die studenten en flexi-jobbers zoeken. Vroeger bestond die database bijna alleen uit studenten, nu is de helft bijverdieners. Veel Belgen staan meer open voor een bijverdienste, omdat ze niet rondkomen. Zelfs in de retail wordt de planning niet langer per maand, maar per dag opgemaakt. De avond ervoor worden de uurroosters in de app gezet en beslissen mensen of ze de volgende dag zullen werken.

Voldoende investeren in je mensen moet vooropstaan, eerder dan investeren in marketing of sales.

Er zijn meer langdurig zieken dan werklozen

"Er zijn heel veel mensen met een burn-out. Maar ook mensen die geen burn-out hebben, voelen zich wel vaker niet super op het werk of gaan met tegenzin werken. Het is ook moeilijk mensen te reïntegreren op het werk. Voor het eerst zijn er meer langdurig zieken dan werklozen. In plaats van enkel te vissen in de vijver van werklozen en werkzoekenden, is het voor ons de komende drie jaar een speerpunt om meer langdurig zieken terug naar de arbeidsmarkt te brengen. Ook daar willen we met innovatieve antwoorden komen."

Heeft de overheid ook geen rol te spelen in het verminderen van het aantal mensen met een burn-out of langdurige ziekte? Lagae: “We zullen het niet alleen kunnen en we hebben zeker de overheid nodig, maar we gaan er niet op wachten. Ik houd niet van een burn-outbeleid omdat het symptoombestrijding is. Je kunt beter kijken naar de onderliggende oorzaak. Vaak voelen mensen zich niet goed in hun werkomgeving. Ze hebben nood aan waardering, aan doorgroeikansen, aan een plaats waar ze hun mening kunnen geven, aan een plaats waar ze mens mogen zijn."

"Voldoende investeren in je mensen moet vooropstaan, eerder dan investeren in marketing of sales. Als je een gezonde werkomgeving creëert waar mensen autonomie hebben, geloven we dat er minder burn-outs zullen zijn. De vitamines voor groei in een gezonde werkomgeving zijn A, B en C. A staat voor autonomie, B voor belonging of verbonden zijn met je bedrijf, en de C van competentie en geeft mensen groeitools en -mogelijkheden.”

Werknemers zijn medeverantwoordelijk

Lagae: “If you don’t love it, change it. En als je je situatie niet kunt veranderen, laat het dan. In België heerst, zeker met de anciënniteitsregeling, vaak een cultuur van blijven zitten, zelfs al ben je niet gelukkig. Het is niet enkel de verantwoordelijkheid van de werkgever, de medewerker moet begrijpen dat hij altijd een keuze heeft.”

U pleit er sterk voor medewerkers meer als mensen te behandelen? Lagae: “Uit elkaar gaan kan ook op een menselijk manier. We willen elke Accent’er zo goed behandelen dat die een ambassadeur voor het leven blijft. Dat doe je door menselijkheid te zijn. Eigenlijk is de term ‘human resources’ een contradictio in terminis. Spreken wij echt over een ‘resource’ als het over mensen gaat? Dat is zo vreemd. Zoveel bedrijven zijn onmenselijker geworden als systeem. Als ‘resource’ moeten we voldoende aandeelhouderswaarde opbrengen."

"We zijn allemaal samen verantwoordelijk voor de onmenselijke omgeving die we zo creëren. Bedrijven die menselijk zijn, zijn echte magneten. Daar willen mensen werken. We hadden een hr-manager, maar ik heb dat gewoon afgeschaft. Bij ons is het een chief people, want het gaat over mensen. Chief culture of chief talent kan ook. Wij gebruiken ook geen termen als ‘werknemer’ of ‘personeel’. Iedereen is bij ons een ‘medewerker’. Je werkt mee aan een droom en we waarderen wat je doet. We zien mensen als talenten en willen hen helpen in een omgeving te brengen waar ze zich goed voelen.”

Er moet opnieuw meer verbinding komen in onze samenleving

Lagae: “We zijn altijd een beetje afhankelijk van wat er in de economie en de samenleving gebeurt. De polarisering in de wereld is extreem zorgwekkend. Mensen zijn niet meer verbonden met zichzelf. We zijn niet meer met elkaar verbonden als gemeenschap. We zitten te veel op sociale media, maar niet genoeg in de echte wereld. Vroeger had je de scouts, de kerk en het dorps- of wijkgevoel die voor verbinding zorgden. We zijn ook niet meer verbonden met de natuur."

"We zijn losse projectielen geworden, aangedreven door de media en algoritmes. Daardoor zie je mensen zo snel helemaal naar links of rechts gaan. Mensen zetten hun frustraties direct om in een tweet. Dat is allesbehalve verbindend. De titels in de media zijn ook steeds angstwekkender en negatiever. Er zijn geen schuldigen, het is een systeem. Ik ben een systeemdenker. Probeer elkaar te begrijpen en te ontmoeten, laat ruimte voor elkaar en voor mededogen. Zoek de verbinding in plaats van de verschillen."

"Politici zijn enkel met hun kortetermijnprogramma bezig en spreken in quotes en tegenstellingen. Weinigen zoeken de verbinding. Het worden gevaarlijke tijden. Ik houd mijn hart vast voor de verkiezingen in juni.”

Als CEO’s kunnen wij een rol spelen door polarisering tegen te gaan, op zijn minst op de werkvloer.”

Diversiteit en inclusie

Lagae: “Diversiteit en inclusie zijn een heel groot thema bij Accent. Wij willen geen polarisering. Wij hebben zowel Oekraïense als Russische medewerkers. Toen de oorlog begon, hebben wij geen politiek statement gemaakt door te zeggen dat de een slecht is en de ander goed. Het zijn allemaal mensen en elke mens is mooi. We hebben de ruggengraat van onze waarden recht gehouden."

"Een van onze waarden is be a friend. Over die waarden moet je hard waken. Als mensen ertegenin gaan, moeten we streng zijn en zeggen dat we dat gedrag niet tolereren. Veel bedrijven zijn bezig met duurzaamheid en denken daarbij in eerste instantie aan het klimaat. Maar hoe bedrijven met mensen omgaan, is evenzeer een onderdeel van duurzaamheid. Als CEO’s kunnen wij een rol spelen door polarisering tegen te gaan, op zijn minst op de werkvloer.”

Gerelateerde artikels

1 op 6 winkels verdwenen, aantal supermarkten blijft stijgen
“Moeten op meer aanbodgedreven manier naar arbeidsmarkt kijken”
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy