Ombouw winkels naar Comarkt/Comarché afgerond

3 min.

Gisteren openen de laatste twee Comarkt-winkels hun deuren in Gavere en Oordegem: het sluitstuk van een krachttoer die Colruyt Group de afgelopen acht weken voor elkaar kreeg. 39 voedingswinkels gingen om de beurt een weekje dicht om, aan een gemiddeld tempo van een vijftal winkels per week, omgebouwd te worden naar de tijdelijke winkelformule Comarkt of Comarché. 

Het is de eerste keer dat Comarkt en Comarché op zo’n grote schaal in het Belgische straatbeeld te zien zullen zijn (tot 4 maart bestonden er twee in Vlaanderen), en het is de grootste overname die Colruyt Group tot nu toe heeft gerealiseerd. 

Naast de ombouw van 39 winkels naar Comarkt/Comarché, worden 7 gefranchiseerde winkels opgevormd tot de Spar-formule en sluiten 7 winkels voor langere tijd de deuren om daarna meteen te openen als een formule van Colruyt Group. Voor één winkel (Belsele) worden de mogelijkheden nog bekeken.

Christophe Dehandschutter, eindverantwoordelijke voor het projec: “De week van ombouw was telkens een zeer intense onderneming. Zo werd de winkel na uitverkoop grondig schoongemaakt en werd een nieuw IT-netwerk voorzien. Er gebeurden lichte aanpassingen aan de infrastructuur en de Colruyt Group software werd aan de kassa’s geïnstalleerd zodat Xtra voortaan aanvaard zou worden."

"Vervolgens werden de rekken terug opgevuld met nieuwe producten, waaronder eigen merken van Colruyt Group, en er werden nieuwe prijsetiketten aangebracht. Het nieuwe logo kwam op de voorgevel en in de winkel terecht en de medewerkers kregen training om te kunnen werken met de nieuwe softwaresystemen”.

De eerste Comarkt/Comarché-winkels openden op 11 maart, de laatste twee openen hun deuren gisteren. In de komende drie jaar zal iedere winkel omgebouwd worden naar een definitieve winkelformule van Colruyt Group.

Krachttoer in de supply chain en aandacht voor HR

Logistiek moest een versnelling hoger geschakeld worden om de extra winkels te beleveren vanuit de distributiecentra van Colruyt Group. Dit kwam neer op gemiddeld 12 extra ritten per dag, met een gemiddelde aan 180 extra karren en 32.000 extra bestellingen per dag. Om die klus te klaren, wierf de selectiedienst van Colruyt Group op een aantal maanden tijd zo’n 120 extra logistieke medewerkers aan. Daarnaast vonden gesprekken plaats met voormalige medewerkers van de logistieke centra van Smatch/Match. Een tiental van hen startten intussen al op in de logistieke centra van Colruyt Group.

Er werd ook een extra team opgericht dat verantwoordelijk was voor een goede “onboarding”, aangezien er een groot aantal - zo’n 955 - nieuwe medewerkers bijkomen. Die kregen alvast de voorbije weken allemaal een welkomstkaartje in hun brievenbus.

Elk nieuw filiaal kreeg een peter of meter om de medewerkers te coachen en te ondersteunen om alle nieuwe systemen onder de knie te krijgen. Bestaande medewerkers uit Colruyt Group filialen uit de buurt werden voor minstens zes maand gedetacheerd om hun nieuwe collega’s wegwijs te maken. Ook in de supply chain werd gewerkt met opleidingen en een peter- en meterschap om de medewerkers daar zo goed mogelijk te onboarden. 

Gerelateerde artikels

Gezocht: Office Manager voor UNIZO Winkelraad (Buurtsuper.be en Modeunie)
Drie nieuwe Albert Heijn-winkels in West-Vlaanderen
De beste elektronische betaalmogelijkheden

Actueel

Gezocht: Office Manager voor UNIZO Winkelraad (Buurtsuper.be en Modeunie)
Drie nieuwe Albert Heijn-winkels in West-Vlaanderen
De beste elektronische betaalmogelijkheden
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy