PMO-opleiding wapent buurtsupers met diefstalpreventietips

3 min.

PMO
Winkeldiefstal
SuperMAG
Verhalen

In heel wat buurtsupers is winkeldiefstal een dagelijks kwaad. En dat brengt frustratie, financieel verlies én een gevoel van onveiligheid – zowel bij medewerkers als klanten – met zich mee. Daar wil PMO komaf mee maken. Hoe? Aan de hand van een preventie-opleiding waarin werknemers leren alert en zelfverzekerd met potentiële dieven om te gaan. Kersverse PMO- trainers Liesbet Vanhamme en Sasso Sartori geven tekst en uitleg.

‘Slordigheidsfoutjes’ aan de zelfscan-kassa, producten die ongemerkt in jaszakken verdwijnen of een moment van onoplettendheid waardoor gelegenheidsdieven zomaar naar buiten kunnen lopen. Herkenbaar? De kans is groot, want winkeldiefstal is al jarenlang een gekend probleem.

“Ik was 25 jaar geleden al bezig met opleidingen voor volwassenen”, vertelt Liesbet Vanhamme, trainer  bij PMO. “Diefstalpreventie en agressiebeheersing waren toen al een hot topic. Helaas is dat vandaag nog steeds het geval. Waakzaamheid  en de durf om in te grijpen zijn noodzakelijker dan ooit. En dan hebben we het niet zozeer over security aan de deur, maar wel over concrete en haalbare zaken die winkelmedewerkers zélf kunnen toepassen.”

Sasso Sartori, PMO-trainer

Het is geen ‘pak-de-dief-opleiding’, wél een training ‘leren omgaan met diefstal’. Met een focus op preventie.

Sasso Sartori, PMO-trainer

Ook Sasso Sartori, de zoon van Liesbet, geeft als PMO-trainer praktische preventietips aan winkeluitbaters en -medewerkers. “En zo treed ik in mijn moeders voetsporen”, zegt hij lachend. “Als kind was ik altijd heel geïnteresseerd wanneer zij thuiskwam met verhalen. Haar passie voor het vak is me met de paplepel ingegeven. Door mijn eigen praktijkervaring in de retail – ik werk in een speelgoedwinkel in Brussel – heb ik bovendien zelf de impact van winkeldiefstal kunnen ervaren. Ik weet wat het is om aan de kant van de uitbaters en medewerkers te staan. Het voelt dan ook een beetje als mijn roeping om die kennis en ervaring te delen.”

Theorie en praktijk

Hoe zo’n diefstalpreventie-opleiding exact verloopt? “Tijdens een verkennend gesprek bekijken we waar de moeilijkheden liggen, stemmen we de verwachtingen van medewerkers af en polsen we naar voorvallen uit het verleden”, licht Liesbet toe. “Op basis daarvan gaan wij dan aan de slag”, vult Sasso aan. “De opleiding duurt in totaal anderhalf uur. Tijdens het theoretische deel overlopen we de wie, wat, waar, wanneer en hoe van winkeldiefstallen aan de hand van een interactieve sessie met een open gesprek. Allesbehalve schools dus. We tekenen de winkel uit en gaan samen op zoek naar diefstalgevoelige plekken en producten. Dat maakt het onmiddellijk heel concreet.”

Daarna verplaatst de groep zich naar de rekken en kassa’s in de winkel, waar enkele veelvoorkomende scenario’s worden nagespeeld. “Een beetje zoals een rollenspel, om onze tips in de praktijk te oefenen. We leren winkeluitbaters en - medewerkers om diefstalsituaties te herkennen en op die momenten steviger in hun schoenen te staan. Hoe reageer je bijvoorbeeld wanneer het beveiligingsalarm afgaat? Wat kan je doen om te laten blijken dat je alert bent? Het is geen ‘pak-de-dief-opleiding’, wél een training ‘leren omgaan met diefstal’. Met, uiteraard, een focus op preventie. Negatieve of traumatiserende diefstalervaringen vermijden, komt klant én medewerker ten goede.”

Liesbet Vanhamme, PMO-trainer

Waakzaamheid en de durf om in te grijpen zijn noodzakelijker dan ooit.

Liesbet Vanhamme, PMO-trainer

Alert voor diefstaltrucs

Als ervaringsdeskundigen herkennen Liesbet en Sasso diefstalgedrag én zijn ze op de hoogte van veelgebruikte trucs. “Denk bijvoorbeeld aan magneetjes om de beveiliging te verwijderen of speciale draagtassen die het systeem blokkeren. Of ze lopen naar buiten samen met een andere klant”, vertelt Liesbet. “De nietsvermoedende klant houdt halt wanneer het alarm afgaat en de dief loopt nonchalant door.” 

“Ook een gekend scenario, dat ik laatst zelf nog heb meegemaakt: het gestolen product wordt subtiel teruggelegd wanneer ze betrapt worden”, voegt Sasso toe. “En dan beweren ze dat het alarm op iets anders reageerde. Technologische middelen zoals alarmsystemen en camerabeveiliging zijn zeker nuttig, maar er bestaan manieren om ze te omzeilen. Net daarom zijn alerte medewerkers zo belangrijk. Laat potentiële dieven merken dat je écht aanwezig bent. Door te reageren, regelmatig op te kijken en oog te hebben voor patronen.”

Boek nu jouw opleiding winkeldiefstalpreventie

Boek nu jouw opleiding winkeldiefstalpreventie

Interesse in een opleiding rond winkeldiefstalpreventie in jouw zaak? 

Neem contact op via info@pmocvba.be.

TIP: ben je lid van Buurtusper.be? Dan heb je recht op één gratis personeelsopleiding gegeven bij jou op de werkvloer. Dat ook deze opleiding zijn! 

Neem contact op met PMO

Gerelateerde artikels

Diversiteit in de rekken én in de kantine
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy