Belgen zijn bijzonder trouw aan hun voedingsmerken, slechts 1 op de 4 zegt dat niet te zijn. Toch vindt 60% dat hun honkvaste merktrouw steeds meer moet inboeten voor de duurzaamheid van de voeding en de verpakking.
Ruim de helft staat immers wantrouwiger dan voorheen tegenover voedselmerken. 8 op de 10 willen daarom meer transparantie door duidelijke informatie over de herkomst van de voedingsproducten en meer zekerheid over het duurzaam karakter van zowel het product als de verpakking.
Als deze informatie aangeeft dat het product goed is voor de gezondheid, dan geeft dat bij deze groep het vertrouwen een stevige duw in de rug. En voor 4 op 10 consumenten hangt hun vertrouwen in het voedingsproduct ook af van duidelijke informatie over de bewaarmiddelen. Ruim 7 op 10 Belgen zijn er tenslotte van overtuigd dat ze als beter geïnformeerde consument duurzamere keuzes kunnen maken.
Volgens ruim 8 op 10 Belgen zal dit belang van transparantie in de toekomst alleen maar toenemen. De informatie op de verpakking is voor 6 op 10 Belgen de belangrijkste informatiebron. Heldere informatie over de herkomst van hun voeding is eveneens voor 6 op 10 Belgen en traceerbaarheid voor 7 op 10 consumenten doorslaggevend voor hun vertrouwen, voorafgegaan door communicatie over de ingrediënten.
“De verpakking speelt een cruciale rol als drager van de informatie en garantie voor de veiligheid van de inhoud,” aldus Frank Vandewal van Tetra Pak. “Om het vertrouwen in de voedselketen te versterken, is Tetra Pak pionier in het ontwikkelen van de meest duurzame verpakkingen en het samenwerken met de industrie om de transparantie te verhogen.
Deze evolutie stelt de voedselketen voor belangrijke uitdagingen, die volgens Tetra Pak beantwoord moeten worden met innovatie en investeringen in het verduurzamen van die keten. Op het vlak van de verpakking investeert Tetra Pak daarom fors in innovatie.