Vroege tabaksban raakt omzet Ahold Delhaize
Het besluit van Albert Heijn om per 1 januari in filialen te stoppen met de verkoop van tabak zorgt voor een negatief effect van 1,9 % op de omzet van Ahold Delhaize in het eerste kwartaal. Dat blijkt uit de toelichting op de cijfers over de eerste drie maanden die Ahold Delhaize naar buiten bracht.
Lees hieronder het artikel uit Distrifood.nl
De netto-omzet van Ahold Delhaize in Europa, waar de Nederlandse winkels onder vallen, groeide autonoom met 2,8 %. Het vroege Pasen dit jaar en de stakingen bij Delhaize vorig jaar droegen bij aan de ontwikkelingen in Europa. Ahold Delhaize publiceert al jaren geen specifieke cijfers over de exacte omzetten voor Nederland. Wel meldt het moederbedrijf dat de integratie van de Jan Linders-winkels voor een groeiversnelling hebben gezorgd bij Albert Heijn. Ook geeft het bedrijf een sterke stijging van de online verkopen aan.
De nettowinst daalde mede door ontwikkelingen bij de Belgische activiteiten met 8,6 % tot € 513 miljoen. De operatie waarbij de filialen van Delhaize overgaan naar franchisers levert extra kosten op. De verkoop van de Delhaize-winkels ging vorig jaar gepaard met stakingen van medewerkers die bang waren voor een verslechtering van hun arbeidsvoorwaarden. Dat in de eerste drie maanden van dit jaar geen grote werkonderbrekingen waren, hielp Ahold Delhaize bij het opvoeren van de omzet. De opbrengsten van het concern stegen gestaag met 0,4 % tot €21,7 miljard.
Bron: Distrifood.nl