Grote Delhaize-supermarkten hebben het moeilijk, zelfstandigen doen het goed

Nieuws

De tweede kwartaalcijfers van Ahold Delhaize tonen aan dat de Belgische winkels het moeilijk hebben, ondanks een aangescherpt promotiebeleid. In het tweede kwartaal daalde de vergelijkbare omzet van Delhaize in België zelfs met 0,2 procent.

Rekening houdend met het feit dat Pasen vorig jaar in het eerste kwartaal viel, was er zelfs een daling van 1 procent. Ahold Delhaize merkt in zijn persbericht op dat de nabijheidswinkels Proxy en de Shop&Go het goed deden en dat er meer winkelopeningen gepland zijn in de tweede jaarhelft. Dit suggereert dat de dynamiek vooral van de zelfstandige winkels blijft komen, en meer specifiek van de compacte formules. 

Een pluspunt is dat de onderliggende bedrijfsmarge met 0,2 procent steeg tot 2,9 procent met dank aan kostencontrole. In Nederland verhoogde Ahold Delhaize de omzet op vergelijkbare basis met 3,8 procent (3,1 procent aangepast voor Pasen). De online-omzet steeg er met 34,4 procent of dubbel zo snel als bij Delhaize. Bol.comblijft zeer sterk groeien met een omzetgroei van 37,5 procent. 

De operationele marge in Nederland zakte met 0,3 procent tot 5,2 procent. De VS blijft echter de belangrijkste markt voor Ahold Delhaize. De retailer had last van de staking in april bij Stop&Shop. Dat kostte 224 miljoen dollar omzet en 100 miljoen dollar onderliggende bedrijfswinst. De groepsomzet in het kwartaal van Ahold Delhaize steeg 5 procent met tot 16,31 miljard euro, de onderliggende bedrijfswinst daalde 11 procent naar 594 miljoen euro. De nettowinst daalde met 18 procent naar 334 miljoen euro.

 

 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1654)