Slechte cijfers voor Belgische supermarkten

Nieuws

In de Tijd was deze week te lezen dat de Belgische supermarkten onder druk komen te staan. Hun winstmarge is de afgelopen vijf jaar gedaald. Met de komst van het Nederlandse Jumbo belooft daar de komende jaren ook niet veel verandering in te komen.

Jumbo staat in Nederland bekend als een prijskraker en zal de druk op de prijzen en winstmarges verder opvoeren. Vier van de vijf grote spelers - Aldi, Colruyt, Delhaize en Carrefour - maakten in hun recentste boekjaar procentueel minder bedrijfswinst dan vijf jaar eerder. Van Lidl zijn geen gegevens beschikbaar. 

De Belgen geven elk jaar ongeveer evenveel uit aan boodschappen. Maar dezelfde koek wordt over steeds meer winkels verdeeld, en de kosten van de supermarkten stijgen. Bovendien grijpen die supermarkten vaker naar kortingen om klanten weg te halen bij de concurrentie.

De goedkope prijzen waarmee Colruyt klanten wil afsnoepen van de concurrentie, kost henzelf handenvol geld en doet de operationele of bedrijfswinst zakken van 5,6 naar 4,8 procent. Bij Delhaize daalde in de eerste helft van 2019 de omzet met 1,1 procent, maar de bedrijfswinstmarge steeg. De verwachting is wel dat die op langere termijn terug zal dalen. Delhaize heeft weliswaar het voordeel van de zelfstandigen, die dat verlies zullen beperken. Carrefour, waar de hypermarkten het slecht deden en winkels moesten gesloten worden, kende een omzetdaling van 2,6 procent en zag ook de kosten door ontslagpremies stijgen. De grootste verliezer is Aldi. De bedrijfswinst daalde in vier jaar tijd met 35 procent naar 75 miljoen euro. Aldi wordt aangevallen op haar prijsimago door Colruyt en Aldi en binnenkort ook Jumbo. De poging om haar assortiment uit te breiden naar meer kwalitatieve merken en kant-en-klare maaltijden kost de Duitse discounter bovendien veel geld. Lidl zag weliswaar haar marktaandeel de laatste jaren groeien, maar vooral door de talrijke nieuwe winkelopeningen. Lidl is bijzonder zwijgzaam over haar financiële resultaten die, naar alle waarschijnlijkheid - mede omwille van heel wat sociale onlusten het afgelopen jaar - niet goed zullen zijn. Tot slot is er Makro, dat net zoals Carrefour lijdt onder het verlies van de gedateerde hypermarkten, maar in tegenstelling tot Carrefour heeft het geen zelfstandige supermarkten die de pil kunnen verzachten.

Tot slot zoeken vooral jongere consumenten ook naar andere koopalternatieven dan de supermarkt. E-commerce blijft in België wat achterop hinken op vlak van food, en ook in andere landen zoals Nederland lijkt de groei in realiteit veel kleiner dan verwacht. Maar ook horeca en maaltijdleveranciers eisen in stijgende mate een deel van de taart op. 

Lees hier de reactie van Buurtsuper.be op deze cijfers 'Buurtsuper.be over de rendabiliteit van Belgische supermarkten'

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1654)