'Supermarkten met webwinkel troeven Amazon af'

Nieuws

Supermarkten zijn in de Verenigde Staten succesvoller met online boodschappen dan Amazon. Klanten kopen er vaker en voor grotere bedragen, blijkt uit een peiling van adviesbureau Brick Meets Click.

Huishoudens die boodschappen doen bij Amazon kopen daar gemiddeld 1,6 keer per maand voor een bedrag van 46 dollar per bestelling. Wie gebruikmaakt van de boodschappenbezorg- of ophaalservice van een supermarktketen, bestelt 1,9 keer per maand en geeft dan 105 dollar uit. Per maand geven klanten van webshops van supermarkten tweehonderd dollar uit, tegenover 74 dollar bij Amazons boodschappenklanten.

Het aantal Amazon Prime-leden dat minstens eens er maand boodschappen heeft gedaan, is dit jaar afgenomen, blijkt verder uit een onderzoek van UBS. Analisten hadden juist een omgekeerd effect verwacht na de overname van supermarktketen Whole Foods. Consumenten zouden Amazon nog vooral zien als platform om voorraden van producten als flessen water en koffie in te slaan, maar er nog niet hun volledige boodschappen doen.

De kans op een grootschalige verschuiving van de verkoop van dagelijkse boodschappen naar platformbedrijven als Amazon is klein, stelde ING eerder dit jaar al in zijn themavisie supermarkten. In Nederland zouden de toegangsdrempels daarvoor nog hoger zijn, doordat de potentiële markt klein, de branche sterk geconsolideerd en thuisbezorgen door relatief hoge loonkosten minder aantrekkelijk is.

Bron: RetailNews.nl

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (1382)

Interview met schrijver van hét marketingboek van 2018

Nieuws

Super magazine sprak met Rachid Lamrabat. Hij helpt bedrijven om hun marketing af te stemmen op de nieuwe consument. Zijn boek ‘Etnomarketing’ werd verkozen tot BAM Marketing Book of the Year 2018. Hij is spreker op ons marketingcongres in april. Lees hier, bij wijze van voorproefje, alvast het interview...
Lees meer ››