Evenwicht is key

3 min.

SuperMAG

We eten vandaag in verhouding te veel dierlijke en te weinig plantaardige eiwitten. De Green Deal ‘Eiwitshift op ons bord’ verenigt spelers uit het hele voedingssysteem om die verhouding in ons eetpatroon te verbeteren. Luc Ardies vertelt waarom en hoe Buurtsuper.be haar schouders onder dat initiatief zet. 

“We vinden een evenwichtige benadering van voeding heel belangrijk en staan daarom volledig achter de doelstelling van de Green Deal Eiwitshift om de verhouding tussen dierlijke en plantaardige eiwitten te verbeteren, zonder dierlijke eiwitten volledig te schrappen”, vertelt Luc Ardies.

“Zo kunnen we  ons helemaal vinden in de nieuwe halfhalf-richtlijn voor de eiwitshift. Die moedigt aan om de helft van de week voor een plantaardige maaltijd te kiezen. Het is een en-enverhaal waarbij burgers geënthousiasmeerd worden voor plantaardige voeding zonder vlees in een negatief daglicht te stellen.”

Het is een verhaal waarbij burgers geënthousiasmeerd worden voor plantaardige voeding zonder vlees in een negatief daglicht te stellen.

Hoe kunnen buurtsupers en speciaalzaken het verschil maken en de verkoop van plantaardige producten stimuleren?

Luc Ardies: “Buurtsupers en speciaalzaken hebben een imago van ‘buurtverzorgende onderneming’. Ze spelen in op de consument die in een globaliserende wereld terug meer en meer hunkert naar lokale zaken en producten. Binnen dit segment krijgen vleesvervangers ook steeds meer aandacht. We zien wel nog verschillen afhankelijk van de locatie van de winkel. In stedelijke gebieden is de vraag naar plantaardige alternatieven het grootst.”

“Buurtsupers profileren zich trouwens meer en meer met hun aanbod verse voeding. 60% van de verkochte producten is tegenwoordig al afkomstig van de versafdeling. We verwachten dat die vraag nog verder gaat stijgen, en hopen dat plantaardige alternatieven mee zullen genieten van die populariteit. Dat is zeker het geval voor verse kant-en-klare gerechten waarvoor onze buurtsupers samenwerken met lokale traiteurs. Binnen die categorie vind je zeer lekkere plantaardige gerechten terug, en we zien dat de verkoop van deze producten in de lift zit.”

We verwachten dat de vraag naar versproducten in onze winkels nog verder gaat stijgen, en hopen dat plantaardige alternatieven mee zullen genieten van die populariteit.

Hoe zet Buurtsuper.be zich als belange-organisatie voor zelfstandige retailers in om de eiwitshift een duwtje in de rug te geven?

Luc Ardies: “Met het vingertje wijzen helpt volgens ons niet. Daarom zetten we vooral in op praktijkgetuigenissen om onze leden te informeren en te inspireren rond de eiwitshift. Zo worden in SuperMAG regelmatig best practices uitgelicht van kleine en grotere supermarkten die al sterk inzetten op de eiwitshift. Knol&kool uit Gent is een mooi voorbeeld. Ook fabrikanten van plantaardige producten zetten we in de kijker. En we dragen de campagne ‘Week van de peulvrucht’ ook  heel graag mee uit.”

Stap voor stap naar meer plantaardige voeding met halfhalf

Gerelateerde artikels

Diversiteit in de rekken én in de kantine
Sleutel mee aan de workforce managementtool van BookU
Carrefour Market Ekeren springt mee op de kar van e-commerce

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy