Steeds meer hoeveproducten in buurtsuper


Trends & innovaties

Consumenten vinden dat wanneer hoeveproducten worden aangeboden in de buurtsuper de boer een eerlijke prijs krijg, hij kan op die manier ook een grotere omzet bekomen en zich focussen op het telen van zijn producten. Voor de consument is er tijdswinst omdat deze gezonde producten tijdens de gewone boodschappen kunnen worden meegenomen. Bovendien beschouwt men zo’n hoeveproducten als verser en milieuvriendelijker: er worden immers heel wat stappen overgeslagen en nodeloos transport vermeden. Voor de buurtsuper tenslotte bevestigt zo’n korte keten zijn imago van lokale anker in zijn gemeente of dorp.

De consumenten die zich eerder gereserveerd opstellen tegenover een dergelijk aanbod in de buurtsuper (1/4 van de ondervraagde consumenten), vragen zich af of die hoeveproducten niet duurder of minder vers zijn dan diegene die ze direct bij de boer kopen. Bijkomend vinden ze dat er op de boerderij meer beleving is.

Uit dit onderzoek komen er voor de buurtsupermarkten ook een aantal lessons to be learned: buurtsupers moeten duidelijk aangeven dat het een product recht van bij de lokale boer is, liefst van al in een apart hoekje of stand, er moeten regelmatig proevertjes worden voorzien en – last but not least – moet er zowel voor de boer als voor de consument een eerlijke prijs worden gerekend.

Buurtsuper.be ervaart dat in onze vluchtige, onzekere, complexe en ambigue samenleving de consument een houvast zoekt bij alles wat bekend, authentiek en lokaal is. “Dit gevoel wordt in het post-corona tijdperk alleen maar versterkt. De consument zal nog meer geneigd zijn om te kiezen voor een lokaal aanbod van gezonde en eerlijke producten. De verkoop van hoeveproducten in de buurtsuper zal hierdoor de komende maanden en jaren daarom nog stijgen”, aldus Luc Ardies van Buurtsuper.be.

Gerelateerde artikels

1 op 6 winkels verdwenen, aantal supermarkten blijft stijgen
Zo vind en bind je Generation Z
Het cv is passé

Anoniem rekruteren

Het cv is passé

5 min.

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy