Winkelen na COVID19


Coronacrisis
Trends & innovaties

In 2019: 
- gaat 16% van het huishoudbudget naar voeding & dranken
- spendeert een huisgezin gemiddeld € 5.087 per jaar, tijdens 144 winkeltrips (dus gemiddeld € 35,33 euro per bezoek) 
- naast een daling in het gespendeerd bedrag, zien we ook een sterke volumedaling (-2,9%) 

Maar toen werd COVID-19 een wereldwijde pandemie die ons leven domineerde. 

Algemene economische situatie 
Het consumentenvertrouwen van de Belgen is gedaald. 69% denkt bovendien dat het volgende jaar nog slechter zal zijn. Toch geeft ook 50% aan dat ze verwachten dat er voor hen niet zo veel zal veranderen.  

Hoe zit het met FMCG? 
Ook na de hamsterweken 11-12 bleven de Belgische huishoudens hun winkelmandje goed vullen (+15% bestedingen, +35% meer per keer, -15% minder winkeltrips). De groei had hoger kunnen zijn, ware het niet dat sommige producten soms niet voorradig waren in de winkel. Deze cijfers gelden voor alle huishoudens, met uitzondering van de ouderen. Deze groep maakt zich dan ook de meeste zorgen, samen met de huishoudens met een laag inkomen. Naast gezondheid was een van de grootste zorgen de mogelijkheid dat de voedselvoorraden zouden opgeraken. 

Omdat gezinnen opgesloten zitten, consumeren ze meer thuis. Alle FMCG-categorieën zijn gegroeid tijdens de lockdown. Verse producten werden nog populairder (AGF + 20%, dranken + 18,5% en zuivel + 11,4%). 

Nog enkele trends  

  1. Sterke groei van ingeblikte en bevroren voedsel, samen met voorgebakken brood, droge rijst & pasta en natuurlijk toiletpapier. Voor bepaalde categorieën ging het hamsteren ook door in week 13-15 en week 16-18.
     
  2. Gezondheid & thuis koken: Naast groenten en fruit kochten Belgische huishoudens ook veel meer verse aardappelen, vers vlees, gevogelte en – in mindere mate – verse vis. Ook deze trend zette zich door in week 13-18.
     
  3. Bakmixen, zoute snacks en alcoholische dranken vertoonden allemaal een groei met dubbele cijfers. De verkoop van ijs verdrievoudigde zelfs.

De regels rond social distancing en andere maatregelen leidden tot een belangrijke veranderingen in onze voorkeuren: buurtsupermarkten zijn de belangrijkste winnaars tijdens deze lock down (ten koste van de hypermarkten en discounts). 

De crisis is tenslotte wel een gemiste kans voor online verkoop: het aantal online bestellers steeg met slechts 12%, de online verkoop zelf steeg in maart 2020 met slechts + 5,6% (tov maart 2019).  

 

Gerelateerde artikels

1 op 6 winkels verdwenen, aantal supermarkten blijft stijgen
Zo vind en bind je Generation Z
Het cv is passé

Anoniem rekruteren

Het cv is passé

5 min.

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy