De bakstenen winkel herrijst

3 min.

Trends & innovaties

Door de opkomst van de e-commerce staan steeds meer winkelpanden leeg. België kampt met een leegstand van 11,3 procent. En toch ziet Els Breugelmans, hoogleraar marketing aan de KU Leuven, geen retailapocalyps opdoemen.

Lees hieronder het artikel uit Trends. 

Op basis van 25.000 persberichten over innovaties in de sector zocht Breugelmans uit hoe de bakstenen winkel van de toekomst eruit zal zien. “Een aantal winkels heeft het moeilijk en stevent af op een faillissement”, zegt ze. “Die trend zien we al even en is versterkt tijdens de coronacrisis. Toch is de fysieke retail niet weggevaagd. Veel retailers heroriënteren zich. Een winkel draait niet meer puur op producten en transacties, maar krijgt een ruimere rol, waarbij de consument centraal staat. De return on investment van de winkel is minder belangrijk.”

Dat klinkt als slecht nieuws voor de handelaars, want zij willen natuurlijk verkopen. Els Breugelmans hoort sommige ondernemers evenwel net betwijfelen of ze niet beter zouden stoppen met hun webshop, want ‘die brengt toch niks op’. Die hoeft ook niet meteen iets op te brengen, want misschien vinden klanten hun weg naar de fysieke winkel net door die onlineaanwezigheid. “Handelaars stellen zich niet genoeg de vraag welk contactpunt tot een aankoop leidt”, analyseert Breugelmans.

In haar onderzoek onderscheidt de hoogleraar marketing vijf kenmerken waarmee handelaars klanten naar binnen lokken. Breugelmans: “In fysieke winkels willen klanten inspiratie opdoen, producten voelen, met een medewerker spreken. Misschien gaan ze pas nadien online tot een aankoop over.” Het tweede kenmerk is gemak. Elk aankooptraject moet zo vlot mogelijk verlopen. Online en offline kunnen daarbij geïntegreerd worden, bijvoorbeeld met systemen als click-and-collect.

“Customization, community en entertainment zijn de andere pijlers”, zegt de retailexpert. “Werk op de maat van je klanten, geef hen het gevoel dat ze thuishoren in de winkel en vergeet de funfactor niet. Breugelmans reisde naar de Verenigde Staten om die retailfun op te zoeken. “In Georgia is er een meubelwinkel, Jordan’s Furniture, waar je ook naar de bioscoop kunt gaan. Ik bezocht een winkel voor sportkledij waar je een yogales kunt volgen. Ik testte een winterjas uit in een cold room, waar de temperatuur tot -10 graden zakt. Dat inspireert, het is grappig om te doen en klanten maken er veel foto’s van, waardoor ze het concept op sociale media delen.”

“Als je vergelijkt met de coronacrisis, lijkt het alsof onlineshoppen op de terugweg is”, zegt Breugelmans. “Maar in vergelijking met 2019 blijven onze digitale aankopen hoog. Hoewel de stenen winkel belangrijk blijft, zijn er wellicht te veel. Ze zijn ook te groot. Met alle technologie heb je minder winkelvloeroppervlakte nodig om dezelfde troeven aan te bieden. Je hoeft geen eindeloze voorraad meer te tonen: op digitale schermen en interactieve spiegels kun je verschillende kleuren en maten laten zien.”

Bron: Trends 

 

Gerelateerde artikels

1 op 6 winkels verdwenen, aantal supermarkten blijft stijgen
Zo vind en bind je Generation Z
Het cv is passé

Anoniem rekruteren

Het cv is passé

5 min.

Actueel

Infosessie: harmonisering PC's en nieuwe franchisewet
Diversiteit in de rekken én in de kantine
Delhaize Belsele

Winkelopening

Delhaize Belsele

2 min.
paginas-van-supermag-april24-hr.jpg

Super
MAG 2

SuperMAG nr. 2
April 2024

Ledenvoordelen

  • HACCP & Voedselveiligheid
  • Voedingsspeciaalzaken
  • Personeels- en Managementopleidingen
  • Loon- en arbeidsvoorwaarden
  • Franchise
  • Info & advies
  • Andere voordelen

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

We bewaren je gegevens voor een correcte opvolging, meer info in onze privacy policy